Brev:
Toilettræning
22. august 2012
Alder:
3 år
Toilettræning
Hej Helen
Min søn på 2½ skal vidst så småt i gang med toilettræning. Jeg havde egentlig slet ikke regnet med, det skulle være nu. Jeg havde hørt at de fleste drenge først er i gang i 3 års alderen. Der til kommer, at vi skal flytte om en måned.
Ham har et stykke tid fortalt os, når han har eller er i gang med at lave stort. Nu siger han også når han tisser. Men kun når bleen ikke er på.
Vi har den sidste uges tid forsøgt os med faste toiletbesøg morgen og aften. Min mand eller jeg siger "Nu skal du ud og tisse". Det er han et par gang gået med til, men ofte siger han nej og løber væk eller på anden vis stritter imod. Det skal siges, at han heller ikke vil have skiftet ble. Han vil hverken have den gamle af eller den nye på.
Når vi så alligevel får lokket ham ud på badeværelset og får bleen af, vil han ikke altid sidde på toilettet. Han stiller sig på gulvet og siger "Jeg tisser", og det gør han så. Jeg siger, at det er fint og opfordrer ham til at sætte sig på toilettet og tisse videre. Det gør han så, og siger igen stolt "jeg tisser". Herefter vil han for det meste gerne have ble på mens han vasker hænder.
Vi føler ikke vi presser ham. Hverken med at gå på toilet eller bleskift. Men nogle gange skal bleen jo skiftes. Og det bliver de også. Ofte kan han overtales med lidt sang, pjat eller en bamse, som også får skiftet ble :)
Hvad skal vi være opmærksomme på? Og skal vi arbejde videre på de faste toiletbesøg, også når han stritter imod og vi snart skal flytte?
Hilsen