Toilettræning

22. august 2012

Kategori:
Alder:
3 år

Toilettræning

Hej Helen

Min søn på 2½ skal vidst så småt i gang med toilettræning. Jeg havde egentlig slet ikke regnet med, det skulle være nu. Jeg havde hørt at de fleste drenge først er i gang i 3 års alderen. Der til kommer, at vi skal flytte om en måned.

Ham har et stykke tid fortalt os, når han har eller er i gang med at lave stort. Nu siger han også når han tisser. Men kun når bleen ikke er på.

Vi har den sidste uges tid forsøgt os med faste toiletbesøg morgen og aften. Min mand eller jeg siger "Nu skal du ud og tisse". Det er han et par gang gået med til, men ofte siger han nej og løber væk eller på anden vis stritter imod. Det skal siges, at han heller ikke vil have skiftet ble. Han vil hverken have den gamle af eller den nye på.

Når vi så ...

Annonce

... alligevel får lokket ham ud på badeværelset og får bleen af, vil han ikke altid sidde på toilettet. Han stiller sig på gulvet og siger "Jeg tisser", og det gør han så. Jeg siger, at det er fint og opfordrer ham til at sætte sig på toilettet og tisse videre. Det gør han så, og siger igen stolt "jeg tisser". Herefter vil han for det meste gerne have ble på mens han vasker hænder.

Vi føler ikke vi presser ham. Hverken med at gå på toilet eller bleskift. Men nogle gange skal bleen jo skiftes. Og det bliver de også. Ofte kan han overtales med lidt sang, pjat eller en bamse, som også får skiftet ble :)

Hvad skal vi være opmærksomme på? Og skal vi arbejde videre på de faste toiletbesøg, også når han stritter imod og vi snart skal flytte?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet