Brev:
Opdragelse og selvbestemmelse 20 mdr.
20. februar 2006
Alder:
20 mdr.
Opdragelse og selvbestemmelse 20 mdr.
Kære Helen
Min søn er nu 20 måneder og er en rigtig dejlig dreng, som trives godt. Mine bekymringer går på hvor meget han skal have lov til at bestemme herhjemme...
Vi går ind for at han er medbestemmende og lytter meget til ham - og er det noget der ikke er os imod, for han lov til det han ber om. Vi går også ind og siger nej, når vi ikke mener han skal have lov og er meget obs på at give ham respons iform af: Jeg kan godt høre du vil have juice, men mor siger nej el-lign.
Han er en meget temperamentsfyldt ung herre og nej'er resultere ofte i store dramaudfoldelser hvor han kaster sig ind imod mig og vil op - så vil han ned - så vil han op igen... Jeg ved godt at jeg skal bevare roen, men sommetider er det godt nok svært ikke at køre med i samme gear.
Han vil meget gerne bestemme, fx. når vi spiser vil han have mig til at spise hans mad eller drikke, når han synes jeg skal gøre det. Er han færdig med at spise kan han godt sige: "velbekomme mor" fordi han vil have jeg skal blive færdig og komme med ham... Nu skal det ikke lyde som om han styrer os helt herhjemme for han får selvfølgelig ikke lov til at bestemme om jeg er færdig med at spise eller om jeg skal spise når han vil " made" mig.
Han vil også gerne bestemme at vi skal lege med ham og hvor det skal foregå og hvordan vi skal sidde etc. Jeg synes det er ved at være rigtig irreterende, men omvendt er det også frustrerende at sige nej og håndtere alle raserianfaldene der kommer derefter.
Det jeg nok vil høre din mening om det er hvor meget skal han kunne bestemme - jeg mener, han er jo også et medlem af familien og selvfølgelig skal han også høres, men jeg synes efterhånden det er ekstremt. Hvordan skal vi i så fald håndtere det når han kræver.
Det er jo ikke hele tiden han gør det og ofte synes jeg man kan se at hvis det først er begyndt at køre skævt med at han vil bestemme over os, så fortsætter det bare og er rigtig svært at bryde. Er det normalt for hans alder, man siger jo at børn ikke prøver grænser af, men det ved jeg efterhånden ikke hvad jeg skal mene om.
Vi er meget sammen med han - jeg mener rigtig meget... og synes derfor ikke det er fordi han mangler vores opmærksomhed men måske er det noget med " mer vil ha mer.."
Jeg vil meget gerne høre din mening for vi vil jo gerne gøre det så godt og ikke kræve mere af ham end han magter, men et eller andet sted er jeg også bange for at stå med en rigtig lille tyran, når han fylder 3.
På forhånd tak