Brev:
Fortvivlelsesanfald 18 mdr.
22. februar 2023
Alder:
18 mdr.
Fortvivlelsesanfald 18 mdr.
Hej Helen
Mine tvillinger på 18 måneder er begyndt at få nogle fortvivelsesanfald, hvor de enten er dybt ulykkelig eller rasende.
I de tilfælde, hvor det skyldes, at jeg har sagt eller gjort noget - fx når den ene har taget noget fra den anden, som bliver dybt ulykkelig, og jeg siger, han skal give det tilbage - vil især min ene dreng ikke op og trøstes. Han går væk fra mig grædende og skrigende og/eller kaster sig i gulvet. Når jeg prøver at tage ham op, bliver det endnu værre. Jeg har derfor forsøgt mig med at sætte mig ved siden af og tale beroligende uden at røre ham, når nu han jo ikke vil have det. Jeg går ikke, men bliver siddende til han har det bedre og vil op. Jeg føler bare, at det er forkert, at han “græder det ud” selvom jeg er lige ved siden af. Er det normalt, at han bliver så afvisende? Og hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham med at regulere sig når han ikke vil op til mig?
Herudover er mine drenge begyndt ofte kun at ville lege med den samme ting (selv når der er to af den samme), hvilket skaber konflikter og de bliver ofte voldsomme overfor hinanden (bider, skubber, slår). Jeg forsøger mig med “ae ae”, og sommetider når konflikten ikke er for stor, så aer de hinanden og siger “a-a”. Så de forstår det godt. Men hvis først de er virkeligt sure på hinanden, hjælper det kun at skille dem ad. Og så står jeg med to grædende børn, som nægter at være på skødet samtidigt. Hvordan håndterer jeg den situation bedst?
Mange hilsner
En splittet mor