Hvornår er det tid til bordskik?

13. september 2022

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hvornår er det tid til bordskik?

Kære Helen

Hvornår er der tid til bordskik og hvordan får vi det indført på en hensigtsmæssig måde?

Vores søn på 12 måneder spiser med til måltider når vi spiser og det går udmærket. Vi har svært ved at få ham til at spise grøntsager så udover tomater og agurk. I stedet forsøger vi at supplere frokost og aftensmad med klemposer hvor der indeholdes grøntsager og ekstra meget frugt. Sidstnævnte elsker han.

Hvis han ikke er sulten eller når måltider nærmere sig enden, begynder han at lege med maden og kramme den mellem fingrene. Det må han gerne. Det der er træls er når han smider (alt) maden på gulvet eller løfter og smider tallerken. Det vil vi gerne undgå of fortæller ham stille og rolig at han skal spise maden og ikke smide med ...

Annonce

... den. (Det forstår han nok ikke men Vi prøver). Vi har forsøge med sugekopper på servicet men der virker ikke på vores bord.

Efter lidt kamp frem og tilbage tager vi tallerken og han sidder blot med lidt madrester på sin bordplade indtil vi alle er færdige. Han er glad og snakker løs til måltider.

Kan vi gøre noget her?

Vi øver med gaffel og han kan godt spise med den men ikke stilke i maden selv. Vi prioritere at drikke af rigtig kop til måltider - resten af dagen får han sin vandflaske med “tud” som han selv styrer. Synes jeg læser at han nærmest skal spise med bestik og drikke selv af rigtig kop nu, men det er vi langt fra. Så ville det bare ryge i skødet. “Bør” han kunne det nu? Hvordan kan vi optimere?

Bedste hilsner
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre