Brev:
Hvornår er det tid til bordskik?
13. september 2022
Alder:
12 mdr.
Hvornår er det tid til bordskik?
Kære Helen
Hvornår er der tid til bordskik og hvordan får vi det indført på en hensigtsmæssig måde?
Vores søn på 12 måneder spiser med til måltider når vi spiser og det går udmærket. Vi har svært ved at få ham til at spise grøntsager så udover tomater og agurk. I stedet forsøger vi at supplere frokost og aftensmad med klemposer hvor der indeholdes grøntsager og ekstra meget frugt. Sidstnævnte elsker han.
Hvis han ikke er sulten eller når måltider nærmere sig enden, begynder han at lege med maden og kramme den mellem fingrene. Det må han gerne. Det der er træls er når han smider (alt) maden på gulvet eller løfter og smider tallerken. Det vil vi gerne undgå of fortæller ham stille og rolig at han skal spise maden og ikke smide med den. (Det forstår han nok ikke men Vi prøver). Vi har forsøge med sugekopper på servicet men der virker ikke på vores bord.
Efter lidt kamp frem og tilbage tager vi tallerken og han sidder blot med lidt madrester på sin bordplade indtil vi alle er færdige. Han er glad og snakker løs til måltider.
Kan vi gøre noget her?
Vi øver med gaffel og han kan godt spise med den men ikke stilke i maden selv. Vi prioritere at drikke af rigtig kop til måltider - resten af dagen får han sin vandflaske med “tud” som han selv styrer. Synes jeg læser at han nærmest skal spise med bestik og drikke selv af rigtig kop nu, men det er vi langt fra. Så ville det bare ryge i skødet. “Bør” han kunne det nu? Hvordan kan vi optimere?
Bedste hilsner
Christina