Pause til mor

21. januar 2022

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Pause til mor

Hej Helen.

Jeg har en datter på 3,4 år, og de sidste 2,5 år har jeg været ved at skrive til dig, med samme udfordring. Nu blev det så 😊

Vores datter er velfungerende og, hvad min mand og jeg kan se, i trivsel. Men vi har 3 områder, der volder os bekymring og problemer.

1. hun vokser som hun skal, men har de sidste knap 2 år næsten intet spist. Hun spiser, for det meste, en rimelig portion morgenmad, og så ellers ikke noget resten af dagen. Det samme billede ser de i børnehaven. Hun spiser snacks/mellemmåltider (figenstang, youghurt, æble, kiks..), fordi vi er nervøse for hun ellers intet får i maven. Er det “rette” tilgang, eller skal vi som forældre stole mere på, at hun siger til, og istedet være mere faste omkring, hvad man spiser hvornår..?

2. jeg har en lidt hård barndom bag mig, og det har bl.a. gjort, at jeg altid har været meget følelsesmæssig involveret i vores pige. Jeg er nervøs for, at hun ikke har det godt og bliver på den måde nok hurtigt den “milde” forælder, selvom jeg også er skarp på grænser og tydelighed.

Vores pige har altid været meget opmærksom på sin mor. Det der kaldes periodevis mor-glæde har vi dag ud/dag ind haft, siden hun var knap 1 år (og aldrig det samme med far) Hun følger mig, hvor end ...

Annonce

... jeg går, spørger til mig, når jeg ikke er hjemme, kravler rundt på mig og vil kun mig. Det er fast ritual, at far putter til natten, og det accepterer hun, men i løbet af dagen, er det en kamp for far at få hendes opmærksomhed selv, hvis mor er “kedelig” (strikker, kigger telefon, går i bad). Det er hårdt!

Min mand skal mindes om at gøre noget engageret med vores datter, men selv hvis han står for gymnastikholdet, tager en dag kun de to eller går på legepladsen med hende, så kaster hun sig om sin mor så snart vi er i hus sammen igen. Jeg er så træt, og det tærer selvfølgelig også på min mand, at hans datter ikke gider ham… hvad søren stiller vi op?!

3. i samme omgang har vi kunnet se og mærke, at hun leger mindre og mindre. Faktisk har hun det sidste halve år kun leget fordybet (ca. 5-10 min.), hvis hun har skullet lave stort i bleen. Ellers leger hun ikke selv, og er mor eller far en del af legen er der også typisk omkring en 5-10 minutters fokus.

Vi forventer ikke, at hun leger selv hele dagen lang, men vi bekymrer os over, at vi ser mindre fantasi og kreativitet. Hvad kan det skyldes, og hvordan kan vi hjælpe hende igang?

Tak for en brevkasse, der gør en forskel for så mange!

Kærlig hilsen
den opmærksomme mor ❤️

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor