Brev:
Pause til mor
21. januar 2022
Alder:
3 år, 4 mdr.
Pause til mor
Hej Helen.
Jeg har en datter på 3,4 år, og de sidste 2,5 år har jeg været ved at skrive til dig, med samme udfordring. Nu blev det så 😊
Vores datter er velfungerende og, hvad min mand og jeg kan se, i trivsel. Men vi har 3 områder, der volder os bekymring og problemer.
1. hun vokser som hun skal, men har de sidste knap 2 år næsten intet spist. Hun spiser, for det meste, en rimelig portion morgenmad, og så ellers ikke noget resten af dagen. Det samme billede ser de i børnehaven. Hun spiser snacks/mellemmåltider (figenstang, youghurt, æble, kiks..), fordi vi er nervøse for hun ellers intet får i maven. Er det “rette” tilgang, eller skal vi som forældre stole mere på, at hun siger til, og istedet være mere faste omkring, hvad man spiser hvornår..?
2. jeg har en lidt hård barndom bag mig, og det har bl.a. gjort, at jeg altid har været meget følelsesmæssig involveret i vores pige. Jeg er nervøs for, at hun ikke har det godt og bliver på den måde nok hurtigt den “milde” forælder, selvom jeg også er skarp på grænser og tydelighed.
Vores pige har altid været meget opmærksom på sin mor. Det der kaldes periodevis mor-glæde har vi dag ud/dag ind haft, siden hun var knap 1 år (og aldrig det samme med far) Hun følger mig, hvor end jeg går, spørger til mig, når jeg ikke er hjemme, kravler rundt på mig og vil kun mig. Det er fast ritual, at far putter til natten, og det accepterer hun, men i løbet af dagen, er det en kamp for far at få hendes opmærksomhed selv, hvis mor er “kedelig” (strikker, kigger telefon, går i bad). Det er hårdt!
Min mand skal mindes om at gøre noget engageret med vores datter, men selv hvis han står for gymnastikholdet, tager en dag kun de to eller går på legepladsen med hende, så kaster hun sig om sin mor så snart vi er i hus sammen igen. Jeg er så træt, og det tærer selvfølgelig også på min mand, at hans datter ikke gider ham… hvad søren stiller vi op?!
3. i samme omgang har vi kunnet se og mærke, at hun leger mindre og mindre. Faktisk har hun det sidste halve år kun leget fordybet (ca. 5-10 min.), hvis hun har skullet lave stort i bleen. Ellers leger hun ikke selv, og er mor eller far en del af legen er der også typisk omkring en 5-10 minutters fokus.
Vi forventer ikke, at hun leger selv hele dagen lang, men vi bekymrer os over, at vi ser mindre fantasi og kreativitet. Hvad kan det skyldes, og hvordan kan vi hjælpe hende igang?
Tak for en brevkasse, der gør en forskel for så mange!
Kærlig hilsen
den opmærksomme mor ❤️