4-årig med store følelsesudbrud

13. december 2021

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

4-årig med store følelsesudbrud

Hej Helen.

Jeg har en dreng på 4 år, som virker til at trives. Men han kan i den grad få nogle vredesudbrud.
Det kan være, at han spilder en dråbe vand på sine strømper, at mormor og morfar ikke lige kommer på besøg NU osv.

Han begynder at græde, råbe, smide med ting. Han lukker sig ind på værelset, ødelægger måske også noget osv.

Som regel prøver jeg at sætte ord på og lade ham rase ud, imens jeg egentlig bare venter. Jeg spørger, om han vil trøstes, men han er meget i ...

Annonce

... affekt og råber mest. Når han er kølet af, vil han som regel gerne.

Enkelte gange, hvor jeg selv er presset og bliver vred eller irriteret, opfanger han lynhurtigt det, og der hjælper bestemt ikke (hvilket jeg jo godt ved, men nogle gange er jeg bare selv træt, står med to grædende børn osv)

Jeg tænker lidt, at han jo også skal lære at have de følelser uden at gå helt i sort og skrige-græde.. altså med tiden. Han er kun 4 år, men hvordan hjælper jeg ham bedst?

På forhånd tak for svar

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder