Brev:
4-årig med store følelsesudbrud
13. december 2021
Alder:
4 år, 2 mdr.
4-årig med store følelsesudbrud
Hej Helen.
Jeg har en dreng på 4 år, som virker til at trives. Men han kan i den grad få nogle vredesudbrud.
Det kan være, at han spilder en dråbe vand på sine strømper, at mormor og morfar ikke lige kommer på besøg NU osv.
Han begynder at græde, råbe, smide med ting. Han lukker sig ind på værelset, ødelægger måske også noget osv.
Som regel prøver jeg at sætte ord på og lade ham rase ud, imens jeg egentlig bare venter. Jeg spørger, om han vil trøstes, men han er meget i affekt og råber mest. Når han er kølet af, vil han som regel gerne.
Enkelte gange, hvor jeg selv er presset og bliver vred eller irriteret, opfanger han lynhurtigt det, og der hjælper bestemt ikke (hvilket jeg jo godt ved, men nogle gange er jeg bare selv træt, står med to grædende børn osv)
Jeg tænker lidt, at han jo også skal lære at have de følelser uden at gå helt i sort og skrige-græde.. altså med tiden. Han er kun 4 år, men hvordan hjælper jeg ham bedst?
På forhånd tak for svar