Tryg nok ved mig?

8. oktober 2021

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Tryg nok ved mig?

Hej Helen.

Min datter på 11 måneder er lige startet i dagpleje - vi er i gang med indkøring hvilket går rigtig godt! Vi har været igang i 14 dages tid og vi har en uge mere, indtil hun skal op på fuldtid hvor jeg starter på arbejde.

Skriver til dig fordi jeg noglegange kan være i tvivl om hun er tryg nok ved mig som mor… De sidste par måneder kan det være svært at få hende til at grine, hun smiler - men kan også se meget alvorlig ud trods jeg prøver ihærdigt at få hende til at smile/grine mere. Hun vil ikke (og har aldrig villet siden hun var spæd) kunne sidde og hygge og slappe af i mine arme med et sut fx… Men rejser sig, møver sig rundt. Om natten hvor hun ofte er urolig og vender sig rundt og rejser dig op omkring kl 3-4 tiden, har jeg ind imellem hvis ikke hun er faldet til ro efter et kvarter, tager hende op hos mig i sengen og prøvet at ligge tæt og putte hende godt under ...

Annonce

... min dyne - men der vender og drejer og brokker hun sig også. Når jeg om dagen har hende i mine arme har hun aldrig villet sådan putte ind til mig, med hovedet ind til mig du ved…

Hun er MEGET glad for sin dagplejemor og stedet, og hun smiler og griner og leger hele dagen og sover endda oftest 45 min om formiddagen og 1,5-2 timer om eftermiddagen. Herhjemme sover hun MAX 2 x 40 minutter… Ved godt hun bliver stimuleret på anden vis i dagplejen, men ja… Er jeg mon kedelig som mor og ikke stimulere hende nok?

Vi leger på gulvet med bamser, byggeklodser, forskellige ting med musik/lyd, bøger, boldbassin, forsøger med gåvogn, tømmer køkkenskabe med plastikbøtter/viskestykker, laver mad, spiser, er nogle gange ude i haven… Det er bare vigtigt for mig at jeg føler hun er 100% tryg ved mig og vil selvfølgelig gerne være hendes “bedste eje”.. Hvad tænker du?

Med venlig hilsen
“hønemor”

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder