Brev:
Søskende og selvstændighedsalder
9. juni 2021
Alder:
2 år, 4 mdr.
Søskende og selvstændighedsalder
Hej Helen,
Jeg skrev til dig omkring nogle bekymringer ifht, at vores store dreng blev storebror som 2-årig.
Vi oplever at han har skruet op for de "typiske" træk ved to-årige. Men i stedet for "kan selv, vil selv" er dagene fyldte med modsat-konflikter. Hvia vi beder ham gøre noget, siger han enten nej, ignorerer os eller gør det modsatte. Siger vi, at der er noget han ikke må, siger han "må jeg gerne" og gør det alligevel. Han løber fx. fra os på gaden og stopper ikke altid, når vi beder ham ham om (oftest gør han ikke). Han kaster med alt; ikke voldsomt, bare sådan "jeg skal ikke bruge denne ting, men i stedet for at lægge den tilbage, hvor jeg tog den, kaster jeg den en meters penge i en tilfældig retning."
Vi prøver at guide ham med "jeg vil have, at du lægger xx tilbage/på bordet/i kassen" men ind i mellem får han ødelagt ting og hver gang vi siger "jeg vil ikke have du kaster'" så siger han "må jeg gerne, ja!" og kaster med noget andet. Han børster også ting ned fra bordet, som man ofte ser katte gøre på reoler. Hvad kan vi gøre for at vænne ham fra det? Det bliver hurtigt til mange nej'er, selvom vi prøver at formulere os ud af dem.
Han har varmet mere op ifht sin lillesøster (han er nu 2,5 år, hun er 8 uger) og vil gerne ae hende ind i mellem og kysse hende godnat eller farvel (for det meste). Han drejer også på figurene på hendes aktivitets-bøjle på skråstolen, til hendes store begejstring. Han spørger hvor hun er, næsten hver morgen, og hver dag når han kommer hjem og i løbet af dagen, men han gider ikke holde hende og hun må ikke sidde hos mig, når han sidder der. Han bliver stadig frustreret, når hun sidder ved mig, men er dog begyndt at komme med løsningsforslag i stedet. ("Clara sidde ved far!" siger han, hvis han gerne vil op til mig.)
Hvad kan vi gøre for at gøre hende mere interessant og positiv for ham? Det er tydeligt, at hun er helt forgabt i sin storebror; hvis han er i nærheden, kan vi andre godt opgive at få hendes opmærksomhed.
Jeg håber, du kan hjælpe!