Forstår hun et nej

30. april 2021

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Forstår hun et nej

Hej Helen

Når min datter sidder med mad selv, så er hun begyndt at gemme mad ved siden af sig, på sine ben, eller bag sig i hendes højstol. Det er et værre griseri, især når man elsker makrelmadder 🙂

Jeg har forsøgt over længere tid at sige "nej" og tage hendes arm op (hvilket bliver til RIGTIG mange gange i løbet af et måltid), men det virker som om, hun ser det som en leg. Hun kigger oftest op på mig og smiler inden hun gemmer maden. Det sker mest, når hun næsten er mæt, men hun spiser stadig lidt, så har svært ved bare at tage maden fra ...

Annonce

... hende. Hun smider også en del på gulvet, hvor man kan se, at det er helt overlagt, men det er ikke med samme smørrede grin, som når hun gemmer det 🙂
Har du et råd til, hvordan jeg tackler det?

I forlængelse af ovenstående udfordring, kradser/niver hun os også en del, og det virker ikke som om, at hun gør det i nogen ond mening, men vil jo helst have, at hun lærer ikke at gøre det. Er det muligt med den alder, hun har, og hvordan? Kan man generelt "opdrage"/lære en 11 måneders baby ting, de ikke må?

På forhånd tak for svar.

Hilsner herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder