Brev:
Bør vi stoppe med at lave bamsestemmer
26. april 2021
Alder:
2 år, 8 mdr.
Bør vi stoppe med at lave bamsestemmer
Hej Helen
Jeg har netop hørt din podcast, med emnet om fantasivenner.
Det ledte mine tanker hen på vores leg med Maja. For vi er ofte en del af hendes lege derhjemme, og vi har i lang hygget os med at lave stemmer til bamser og dukker. Jeg bliver i tvivl om vi skal forvente at det giver bagslag?
På et tidspunkt (for ca 9 mdr siden) oplevede vi, at hun spurgte en bamse om noget, men hvis vi ikke svarede for bamse, så blev hun ved med at spørge om det samme igen og igen - hendes leg virkede til at afhænge af os, som bamse. Da jeg opdagede det, begyndte jeg så at sige til Maja: hvad tror du bamse vil svare, hvad tænker bamse - kan du finde hans stemme. Og som tiden er gået så er hun blevet god til også selv at lege med bamse. Men hun elsker stadig når vi går med i legen, og det gør vi stadig, men i mindre omfang.
Maja er ca 2,5 år og er stærk sprogligt. Hun leger meget med bamser og dukker - nogle gange kan man godt tænke tanken, om hun mon er med på, at de bare er bamser. Hvad tænker du om det i forhold til hendes alder?
Nogle gange hvis hun nægter at tage overtøj af eller på, og vi ikke kan lykkedes trods forskellige typer forsøg. Så siger jeg nogle gange “kan du vise bamse hvordan man gør” og som oftest så bliver hun gladere igen og viser stolt bamse hvordan man gør. Er der noget jeg skal have for øje i den sammenhæng?
Hilsen Majas mor