Bør vi stoppe med at lave bamsestemmer

26. april 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Bør vi stoppe med at lave bamsestemmer

Hej Helen

Jeg har netop hørt din podcast, med emnet om fantasivenner.
Det ledte mine tanker hen på vores leg med Maja. For vi er ofte en del af hendes lege derhjemme, og vi har i lang hygget os med at lave stemmer til bamser og dukker. Jeg bliver i tvivl om vi skal forvente at det giver bagslag?

På et tidspunkt (for ca 9 mdr siden) oplevede vi, at hun spurgte en bamse om noget, men hvis vi ikke svarede for bamse, så blev hun ved med at spørge om det samme igen og igen - hendes leg virkede til at afhænge af os, som bamse. Da jeg opdagede det, begyndte jeg så at sige til Maja: hvad tror du bamse vil svare, hvad tænker bamse - kan du finde hans stemme. Og som tiden er gået ...

Annonce

... så er hun blevet god til også selv at lege med bamse. Men hun elsker stadig når vi går med i legen, og det gør vi stadig, men i mindre omfang.

Maja er ca 2,5 år og er stærk sprogligt. Hun leger meget med bamser og dukker - nogle gange kan man godt tænke tanken, om hun mon er med på, at de bare er bamser. Hvad tænker du om det i forhold til hendes alder?

Nogle gange hvis hun nægter at tage overtøj af eller på, og vi ikke kan lykkedes trods forskellige typer forsøg. Så siger jeg nogle gange “kan du vise bamse hvordan man gør” og som oftest så bliver hun gladere igen og viser stolt bamse hvordan man gør. Er der noget jeg skal have for øje i den sammenhæng?

Hilsen Majas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene