Hvordan skal vi, på en kærlig måde, sætte grænser for vores 2-årig

4. marts 2021

Kategori:
Alder:
2 år

Hvordan skal vi, på en kærlig måde, sætte grænser for vores 2-årig

Hej Helen,

Vores søn er lige fyldt to år og blevet storebror for en måned siden.
Helt naturligt grundet hans alder søger han grænser. Dette ved f.eks. at hælde vand ud af koppen, mens han kigger på os, kaste med sit legetøj og mange andre situationer dagen igennem. Hans sprog er i rivende udvikling, men han kan ikke udtrykke sig med det endnu. Han slår også - både mor og far, men også lillesøster. Alt dette gjorde han også før, at hun kom til verdenen.

Vi har forsøgt med at anerkende men samtidig sige, at vi ikke vil have, han gør det. F.eks. “Jeg kan godt se, at du bliver vred, men jeg vil ikke have, at du kaster med traktoren”. I starten tilbød jeg også et kram, så han kunne falde ned igen, når raseriet var overstået.

Udfordringen er nu, at når vi pointerer at han ikke skal noget, så intensiveres adfærden bare. Han forsøger at kaste endnu mere og slår ud efter os. Man kan høre at hans vejrtrækning bliver hurtig og ...

Annonce

... overfladisk. Her kan vi ikke få ram til ro og er nødt til at sætte ham op i en højstol med bøjle for at få ham til at stoppe. Ellers slår han, niver og river, så vi slet ikke selv kan eller vil være i det.

Han bliver enten ked af det eller rigtig vred og begynder at skrige i stolen. Men til sidst falder han ned, får sin sut, sin bamse og et kram.

Far og jeg er noget uenige her. Vores målsætning er den samme: vi skal være tydelige omkring, at man ikke kaster med sine ting/hopper i møblerne osv. Men hvor jeg hurtigt giver kram, giver sut og snakker til ham, er min kæreste mere bestemt og hård og ignorerer ham lidt i stolen.

Jeg søger derfor en metode, så vi kan være de tydelige voksne over for ham, uden at det skal være afstraffelse - men også en fælles metode til min kæreste og jeg, så der ikke også opstår en konflikt mellem de voksne :-)

Mange tak. Glæder mig til at høre dit svar.

Hilsen mor
til en sjov men temperamentsfuld 2-årig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder