Brev:
Hvordan skabe god stemning omkring måltiderne
31. januar 2021
Alder:
4 år, 4 mdr.
Hvordan skabe god stemning omkring måltiderne
Kære Helen.
Tak for en skøn brevkasse :)
Vi har den dejligste pige med et skønt humør og et til tider godt temperament.
Vi har en rolig hverdag med masser af hygge og leg, men når vi rammer aftensmaden bliver det en anden sag.
Vi skal ofte kæmpe med, at få hende til bords og når hun endelig sidder der, er det ikke lang tid ad gangen. Hun sidder meget uroligt på sin (trip trap) stol og hopper ned flere gange - vi kæmper rigtig meget med at få hende på plads. Ofte skaber det en dårlig stemning, idet hun oveni købet er rigtig dårlig til at spise og især at prøve nye ting - hun har svært ved at holde koncentrationen.
Det ender ofte med, at vi skændes med hende og - selvom det er stik imod vores principper - sender hende på værelset, hvis ikke hun vil sidde stille og spise sin mad.
Hun har en lillebror som bliver meget forstyrret, hvis hun vælter for meget rundt.
Nogle få dage om ugen sidder hun så fint på stolen og bliver der under hele måltidet - typisk når vi får nogle af hendes livretter. De dage hun ikke kan sidde stille, får vi mad hun plejer at spise, men måske ikke lige synes hun vil den dag.
Hun er hjemme fra børnehave hver dag omkring kl. 15.30, hvor hun får lidt frugt. Herefter leger vi frem til omkring kl. 17.00, hvor børnene får lov at se TV/Ipad indtil vi spiser omkring 17.15/17.30.
Vi ved at det sikkert er alderen der spiller ind, men søger alligevel lidt hjælp til, hvordan vi takler det, uden at lade det skabe dårlig stemning og endnu bedre sparring til, hvordan vi kan undgå de kampe vi har omkring måltiderne.
Det skal siges, at morgenmaden er et næsten lige så stort problem - der kan hun nemt bruge 1/2 time eller mere på en lille portion havregryn eller andet.
Formiddagsmad og frokost spiser hun heller ikke meget af - men hun vejer lige det hun skal og har en fantastisk energi, så hun mangler tydeligvis ikke noget.
Vi håber du kan hjælpe med råd til, hvordan vi får skabt god stemning omkring måltiderne.
Tak.
/M