Hvordan skabe god stemning omkring måltiderne

31. januar 2021

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

Hvordan skabe god stemning omkring måltiderne

Kære Helen.

Tak for en skøn brevkasse :)

Vi har den dejligste pige med et skønt humør og et til tider godt temperament.

Vi har en rolig hverdag med masser af hygge og leg, men når vi rammer aftensmaden bliver det en anden sag.

Vi skal ofte kæmpe med, at få hende til bords og når hun endelig sidder der, er det ikke lang tid ad gangen. Hun sidder meget uroligt på sin (trip trap) stol og hopper ned flere gange - vi kæmper rigtig meget med at få hende på plads. Ofte skaber det en dårlig stemning, idet hun oveni købet er rigtig dårlig til at spise og især at prøve nye ting - hun har svært ved at holde koncentrationen.

Det ender ofte med, at vi skændes med hende og - selvom det er stik imod vores principper - sender hende på værelset, hvis ikke hun vil sidde stille og spise sin mad.
Hun har en lillebror som bliver meget forstyrret, hvis hun vælter for meget rundt.

Nogle få dage om ugen sidder hun så fint på stolen og bliver der under hele måltidet - typisk når vi får ...

Annonce

... nogle af hendes livretter. De dage hun ikke kan sidde stille, får vi mad hun plejer at spise, men måske ikke lige synes hun vil den dag.

Hun er hjemme fra børnehave hver dag omkring kl. 15.30, hvor hun får lidt frugt. Herefter leger vi frem til omkring kl. 17.00, hvor børnene får lov at se TV/Ipad indtil vi spiser omkring 17.15/17.30.

Vi ved at det sikkert er alderen der spiller ind, men søger alligevel lidt hjælp til, hvordan vi takler det, uden at lade det skabe dårlig stemning og endnu bedre sparring til, hvordan vi kan undgå de kampe vi har omkring måltiderne.

Det skal siges, at morgenmaden er et næsten lige så stort problem - der kan hun nemt bruge 1/2 time eller mere på en lille portion havregryn eller andet.
Formiddagsmad og frokost spiser hun heller ikke meget af - men hun vejer lige det hun skal og har en fantastisk energi, så hun mangler tydeligvis ikke noget.

Vi håber du kan hjælpe med råd til, hvordan vi får skabt god stemning omkring måltiderne.

Tak.

/M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor