Brev:
Gråd og manipulation
2. januar 2021
Alder:
6 mdr.
Gråd og manipulation
Hej Helen.
Min dreng bliver snart 7 måneder og han er ikke glad for at ligge og lege, han vil helst stå op og lege hele tiden. Når han har ligget lidt tid eller når han bliver lagt begynder han at græde. Nogle gange kan han distraheres med legetøj og andre gange eskalerer det bare. Jeg mener at han skal tages op inden det eskalerer for meget, men min kæreste mener at det er fordi han manipulerer os med sin gråd for at komme op. Vi vil selvfølgelig gerne hjælpe ham når han græder, men ønsker heller ikke at han skal blive forvent.
Hvor bevidste er de omkring deres gråd i denne alder? Altså er det typisk at de prøver at manipulere forældrene med deres gråd eller ej? Og kan man sige f.eks at hvis han græder, men kan distraheres, så er det ‘manipulation’, men hvis det eskalerer er det et behov for noget andet eller er der en guideline?
Og hvis de f.eks græder med tårer, er det så altid et reelt behov eller kan det også være ‘manipulation’ der?
Med venlig hilsen
en forvirret mor 😜