Brev:
Svært ved at sige farvel i børnehaven
23. november 2020
Alder:
4 år, 4 mdr.
Svært ved at sige farvel i børnehaven
Kære Helen
Min dreng på 4 havde en periode sidste vinter, hvor det var svært for ham at sige farvel til mig om morgenen, når han skulle i børnhave. Han var lige blevet storebror og startet i børnhave, så det var meget naturligt.
Vi har nu haft en periode på næsten et halvt år hvor der ikke har været problemer med at sige farvel (i hvertfald meget mindre). Men nu er det pludselig kommet igen den seneste uges tid - han kan slet ikke sige farvel, og bliver ked af det og holder fast i mig. Både hvis far afleverer, og han skal sige farvel hjemme og hvis jeg aflevere i børnhaven.
Han har det godt i børnehaven - og det virker mest til at handle om at det er svært lige at skulle undvære mig, når han siger farvel. Dog har der været lidt med hans bedste ven, som har fundet en anden god ven.
Hvordan håndterer vi det bedst? Lige nu ender det nemt i en forhandlings situation som dræner os alle (hvis mor får lov at gå nu, må du se et afsnit Paw patrol ... når vi har sagt farvel til mor, får du en kiks osv). Det tager ca 20 min, og ender med at han accepterer uden gråd - men det er også enormt energikrævende, også for vores dreng, tænker jeg.
Generelt går vi sjældent fra ham når han græder osv - da vi plejer at have gode snakke og nemt ved at nå fælles forståelse. Men den sidste uges tid er det som om han er havnet i “rillen” fra sidste vinter. Jeg prøvede at snakke med ham om det ved putning hvor han sagde “hvorfor gør det så ondt i maven når jeg skal sige farvel.”
Håber du kan hjælpe med lidt vejledning.
De beste hilsner