Svært ved at sige farvel i børnehaven

23. november 2020

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

Svært ved at sige farvel i børnehaven

Kære Helen

Min dreng på 4 havde en periode sidste vinter, hvor det var svært for ham at sige farvel til mig om morgenen, når han skulle i børnhave. Han var lige blevet storebror og startet i børnhave, så det var meget naturligt.

Vi har nu haft en periode på næsten et halvt år hvor der ikke har været problemer med at sige farvel (i hvertfald meget mindre). Men nu er det pludselig kommet igen den seneste uges tid - han kan slet ikke sige farvel, og bliver ked af det og holder fast i mig. Både hvis far afleverer, og han skal sige farvel hjemme og hvis jeg aflevere i børnhaven.

Han har det godt i børnehaven - og det virker mest til at handle om at det er svært lige at skulle undvære mig, når han siger farvel. Dog har der været lidt med hans bedste ven, som har ...

Annonce

... fundet en anden god ven.

Hvordan håndterer vi det bedst? Lige nu ender det nemt i en forhandlings situation som dræner os alle (hvis mor får lov at gå nu, må du se et afsnit Paw patrol ... når vi har sagt farvel til mor, får du en kiks osv). Det tager ca 20 min, og ender med at han accepterer uden gråd - men det er også enormt energikrævende, også for vores dreng, tænker jeg.

Generelt går vi sjældent fra ham når han græder osv - da vi plejer at have gode snakke og nemt ved at nå fælles forståelse. Men den sidste uges tid er det som om han er havnet i “rillen” fra sidste vinter. Jeg prøvede at snakke med ham om det ved putning hvor han sagde “hvorfor gør det så ondt i maven når jeg skal sige farvel.”

Håber du kan hjælpe med lidt vejledning.

De beste hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig