3 årig siger mig ikke klar!

11. november 2020

Kategori:
Alder:
3 år

3 årig siger mig ikke klar!

Hej Helen

Så har vi brug for din hjælp igen.

Vores 3 årlige er begyndt at sige at han ikke er klar, når vi f.eks. skal spise, skifte ble, have nattøj på eller i seng. Ofte ting der forstyrrer lege eller som han ikke har lyst til.
Vi prøver at spørge ham hvad han mangler eller hvad der skal til før han bliver klar - men det ved han ikke. Vi gør alt hvad vi kan for at han kan nå at afslutte legen eller gøre nogle ting færdige, men det kan jo ikke altid lade sig gøre.

Nogle gange går det fint men andre gange slet ikke. Hvis vi presser lidt på for at “det er nu” går han ofte helt i baglås og bliver rigtig sur og ked af det og det er svært for os at komme videre. Han går sin vej eller vil ikke snakke med os.

Som jeg også tidligere har skrevet om, så har han ofte til vane at der skal ske en række ting, inden han kan komme videre.

Et eksempel er ved sengetid: tandbørstningen skal pludselig være i sofaen i stedet og hvis vi går med til det, så pjatter han i stedet for at gøre som aftalt. Når vi skal ind og ...

Annonce

... sove (og synge og læse) skal han lige have noget at drikke. Lægge noget legetøj på plads. Så skal næsen pudses. Så skal papiret smides ud og en masse andre påfund.

Jeg er klar over at han er meget bevidst om at vi er ude i stuen (med lillebror) men jeg prøver at fortælle ham at vi ikke skal noget spændende, men blot gøre en masse klar til næste dag, rydde op, vaske tøj mm.

Når vi er igennem hans liste af ting (nogle dage flere end andre) så går putningen ofte fint og han falder i søvn. Nogle gange går det dog helt i kludder. Især hvis det er blevet for sent. Tiden kan godt skride for os, når han er rigtig svær at få i nattøj, børste tænder mm. Så bliver det en ond cirkel og putningen er noget rod. Ofte vågner han om natten og/eller meget tidligt.

Hvor meget skal han have lov til at bestemme? Vi vil bare så gerne have det til at gå lidt mere gnidningsfrit. Selvfølgelig vil der være konflikter, men hvis vi kunne gøre dem færre ville det være dejligt.

Og hvordan takler vi “mig ikke klar”?

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor