Brev:
3 årig siger mig ikke klar!
11. november 2020
Alder:
3 år
3 årig siger mig ikke klar!
Hej Helen
Så har vi brug for din hjælp igen.
Vores 3 årlige er begyndt at sige at han ikke er klar, når vi f.eks. skal spise, skifte ble, have nattøj på eller i seng. Ofte ting der forstyrrer lege eller som han ikke har lyst til.
Vi prøver at spørge ham hvad han mangler eller hvad der skal til før han bliver klar - men det ved han ikke. Vi gør alt hvad vi kan for at han kan nå at afslutte legen eller gøre nogle ting færdige, men det kan jo ikke altid lade sig gøre.
Nogle gange går det fint men andre gange slet ikke. Hvis vi presser lidt på for at “det er nu” går han ofte helt i baglås og bliver rigtig sur og ked af det og det er svært for os at komme videre. Han går sin vej eller vil ikke snakke med os.
Som jeg også tidligere har skrevet om, så har han ofte til vane at der skal ske en række ting, inden han kan komme videre.
Et eksempel er ved sengetid: tandbørstningen skal pludselig være i sofaen i stedet og hvis vi går med til det, så pjatter han i stedet for at gøre som aftalt. Når vi skal ind og sove (og synge og læse) skal han lige have noget at drikke. Lægge noget legetøj på plads. Så skal næsen pudses. Så skal papiret smides ud og en masse andre påfund.
Jeg er klar over at han er meget bevidst om at vi er ude i stuen (med lillebror) men jeg prøver at fortælle ham at vi ikke skal noget spændende, men blot gøre en masse klar til næste dag, rydde op, vaske tøj mm.
Når vi er igennem hans liste af ting (nogle dage flere end andre) så går putningen ofte fint og han falder i søvn. Nogle gange går det dog helt i kludder. Især hvis det er blevet for sent. Tiden kan godt skride for os, når han er rigtig svær at få i nattøj, børste tænder mm. Så bliver det en ond cirkel og putningen er noget rod. Ofte vågner han om natten og/eller meget tidligt.
Hvor meget skal han have lov til at bestemme? Vi vil bare så gerne have det til at gå lidt mere gnidningsfrit. Selvfølgelig vil der være konflikter, men hvis vi kunne gøre dem færre ville det være dejligt.
Og hvordan takler vi “mig ikke klar”?
Med venlig hilsen
Mor