2.5 år og sociale spilleregler

30. august 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

2.5 år og sociale spilleregler

Kære Helen.

Jeg har før skrevet til dig omkring min datters udvikling og adfærd. Jeg skrev bla om, at hun skulle starte institution hvilket nu er ved at være 4 mdr siden

Jeg skriver lige kort fortalt hvad vores udfordringer drejer sig om 😊

A er en glad og aktiv pige. Hun er lige startet i før-børnehaven som 2,4 år. Hun har været her i ca. 4 mdr. Der er nogle ting der udfordrer hende i forhold til de sociale spilleregler og meget uro i kroppen. Det foregår når hun ser noget de andre har hun gerne vil have, hvor hun løber hen og hiver det ud af hånden og løber væk. Derudover spiser hun også de andres mad fra madpakkerne hvis vi ikke er opmærksomme på om hun kommer for tæt på og går bevidst hen og drikker af de andres drikkedunke.

( selvom jeg giver hende en lækker, alsidig madpakke med, så er de andres bare mere spændende.. I dont know why.. Vi oplever det samme herhjemme, når vi spiser )

Hun bliver guidet i samspillet med andre børn.

Vi snakker om følelser og ansigtets udtryk i og uden for ”situationerne”: Glad, ked af det, sur, bange.

Hun sidder for bordenden på en sansepude og en skammel med en voksen på hver side til at guide hende når der spises madpakker.

Jeg / pædagogerne fortæller hende hvad hun gerne må i de situationer hun har brug for dette.

Vi mindsker krav situationer når det er muligt.

Vi laver piktogrammer for dagen som hun præsenteres for hver morgen når hun kommer.

Der en en pædagog som har en sanse motorisk baggrund, som giver hende dagligt massage og laver øvelser med hende og mulighed for afslapning flere gange om ugen

Men hun har fortsat svært ved at forstå de andres grænser, både verbalt og nonverbalt. Det virker som om hun søger reaktioner og samtidig forsøger at kopierer deres adfærd. Hvis de løber, løber hun efter selvom de siger Nej A Nej A stop A. Hun løber og griner og trænger dem oftest op i et hjørne og ender med at skubbe lidt eller give dem et kram. Vi følger efter og sætter ord på både over for A men også det andet barn der er en del af situationen.

Det fungerer bedst for A når hun er i en lille gruppe, og der er struktur på legen, så der er et ”mål” at forholde sig til. Eksempelvis; Dialogisk læsning, sanglege, ...

Annonce

... sansemotorik, gåtur mm.

Jeg forsøger mig så vidt det er muligt, at få en ugentlig fridag, så hun har 4 dage kun i børnehaven og jeg henter hende omkring 14- 15 tiden hverdag.

Jeg har fået mig fortalt, af en Sundhedsplejerske, at fiskeolie skulle være forebyggende for børn, som er meget hyperaktive... ( hvorvidt det hjælper, har jeg svært ved at bedømme, men jeg tør ikke stoppe med det, hvis det nu har en virkning på hende 😅)

Jeg er bare kommet dertil nu, hvor jeg er så frustreret og føler mig magtesløs. Jeg syntes jeg prøver alt, men det er så små fremskridt, at det føles som intet rigtig ændre sig.. Jeg har ikke lyst til at få gæster eller besøge folk med hende, da hun er så utilregnelig.. Forleden dag, blev jeg spurgt af en forældre fra bh, om min datter og hendes søn kunne lave en lege aftale og om de måtte tage hende med hjem... (Jeg tænkte bare åh nej) og snakkede videre og sagde det måtte vi lige finde ud af en dag.. Men sagen er, at jeg frygter for hvordan hun vil opfører sig, da hun overhoved ingen situations fornemmelse har og jeg frygter for det vil blive en dårlig oplevelse..

Oveni de udfordringer vi oplever, har hun fortsat lidt svært ved sproget. Hun "Mundånder” og har et talesprog der kan være svært at forstå (oplever dog at hun har et stort ordforråd og kan sætte ord på de basale behov) jeg har forsøgt at få en tid ved øre, næse hals læge, men der er en uendelig lang ventetid.

Helen, er det normal adfærd på en pige i den alder, er det blot en fase, eller vil det her udvikle sig og blive værre... Hvad skal jeg gøre, hvad har jeg gjort forkert 🤷🏼‍♀️Jeg har læst alle dine bøger, bla omkring børns udvikling, jeg har søgt og læst andre bøger for at finde viden og pædagogisk værktøjer til at gribe hende an.. jeg føler ikke jeg bliver klogere 🤷🏼‍♀️

Hvordan hjælper vi hende bedst muligt til at forstå de sociale spilleregler?
Hvor mange pauser skal hun tilbydes i løbet af en dag og hvad skal de indeholde?
Piktogrammer, hvor ofte og hvordan?
Sociale historier er måske for tidligt i forhold til hendes forståelse?

Hvad tænker du😊? Jeg glæder mig til at hører fra dig!

Hilsen A's Mor 🌺

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder