Annonce

Annonce

Brev:

2.5 år og sociale spilleregler


30. august 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

2.5 år og sociale spilleregler

Kære Helen.

Jeg har før skrevet til dig omkring min datters udvikling og adfærd. Jeg skrev bla om, at hun skulle starte institution hvilket nu er ved at være 4 mdr siden

Jeg skriver lige kort fortalt hvad vores udfordringer drejer sig om 😊

A er en glad og aktiv pige. Hun er lige startet i før-børnehaven som 2,4 år. Hun har været her i ca. 4 mdr. Der er nogle ting der udfordrer hende i forhold til de sociale spilleregler og meget uro i kroppen. Det foregår når hun ser noget de andre har hun gerne vil have, hvor hun løber hen og hiver det ud af hånden og løber væk. Derudover spiser hun også de andres mad fra madpakkerne hvis vi ikke er opmærksomme på om hun kommer for tæt på og går bevidst hen og drikker af de andres drikkedunke.

( selvom jeg giver hende en lækker, alsidig madpakke med, så er de andres bare mere spændende.. I dont know why.. Vi oplever det samme herhjemme, når vi spiser )

Hun bliver guidet i samspillet med andre børn.

Vi snakker om følelser og ansigtets udtryk i og uden for ”situationerne”: Glad, ked af det, sur, bange.

Hun sidder for bordenden på en sansepude og en skammel med en voksen på hver side til at guide hende når der spises madpakker.

Jeg / pædagogerne fortæller hende hvad hun gerne må i de situationer hun har brug for dette.

Vi mindsker krav situationer når det er muligt.

Vi laver piktogrammer for dagen som hun præsenteres for hver morgen når hun kommer.

Der en en pædagog som har en sanse motorisk baggrund, som giver hende dagligt massage og laver øvelser med hende og mulighed for afslapning flere gange om ugen

Men hun har fortsat svært ved at forstå de andres grænser, både verbalt og nonverbalt. Det virker som om hun søger reaktioner og samtidig forsøger at kopierer deres adfærd. Hvis de løber, løber hun efter selvom de siger Nej A Nej A stop A. Hun løber og griner og trænger dem oftest op i et hjørne og ender med at skubbe lidt eller give dem et kram. Vi følger efter og sætter ord på både over for A men også det andet barn der er en del af situationen.

Det fungerer bedst for A når hun er i en lille gruppe, og der er struktur på legen, så der er et ”mål” at forholde sig til. Eksempelvis; Dialogisk læsning, sanglege, ...


Annonce

... sansemotorik, gåtur mm.

Jeg forsøger mig så vidt det er muligt, at få en ugentlig fridag, så hun har 4 dage kun i børnehaven og jeg henter hende omkring 14- 15 tiden hverdag.

Jeg har fået mig fortalt, af en Sundhedsplejerske, at fiskeolie skulle være forebyggende for børn, som er meget hyperaktive... ( hvorvidt det hjælper, har jeg svært ved at bedømme, men jeg tør ikke stoppe med det, hvis det nu har en virkning på hende 😅)

Jeg er bare kommet dertil nu, hvor jeg er så frustreret og føler mig magtesløs. Jeg syntes jeg prøver alt, men det er så små fremskridt, at det føles som intet rigtig ændre sig.. Jeg har ikke lyst til at få gæster eller besøge folk med hende, da hun er så utilregnelig.. Forleden dag, blev jeg spurgt af en forældre fra bh, om min datter og hendes søn kunne lave en lege aftale og om de måtte tage hende med hjem... (Jeg tænkte bare åh nej) og snakkede videre og sagde det måtte vi lige finde ud af en dag.. Men sagen er, at jeg frygter for hvordan hun vil opfører sig, da hun overhoved ingen situations fornemmelse har og jeg frygter for det vil blive en dårlig oplevelse..

Oveni de udfordringer vi oplever, har hun fortsat lidt svært ved sproget. Hun "Mundånder” og har et talesprog der kan være svært at forstå (oplever dog at hun har et stort ordforråd og kan sætte ord på de basale behov) jeg har forsøgt at få en tid ved øre, næse hals læge, men der er en uendelig lang ventetid.

Helen, er det normal adfærd på en pige i den alder, er det blot en fase, eller vil det her udvikle sig og blive værre... Hvad skal jeg gøre, hvad har jeg gjort forkert 🤷🏼‍♀️Jeg har læst alle dine bøger, bla omkring børns udvikling, jeg har søgt og læst andre bøger for at finde viden og pædagogisk værktøjer til at gribe hende an.. jeg føler ikke jeg bliver klogere 🤷🏼‍♀️

Hvordan hjælper vi hende bedst muligt til at forstå de sociale spilleregler?
Hvor mange pauser skal hun tilbydes i løbet af en dag og hvad skal de indeholde?
Piktogrammer, hvor ofte og hvordan?
Sociale historier er måske for tidligt i forhold til hendes forståelse?

Hvad tænker du😊? Jeg glæder mig til at hører fra dig!

Hilsen A's Mor 🌺

Læs Helens svar »



Annoncer

Produktnyheder

Giv dit barn den bedste start!

Giv dit barn den bedste start med D-vitamindråber og mælkesyrebakterier

Vi ved allesammen, at et barns første leveår har en enorm betydning for barnets udvikling både fysisk og psykisk. Ansvaret er derfor stort, når det kommer til at sørge for, at de kære små får lige præcis det, der ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

20. oktober 2020 | Renlighed | 2 år, 5 mdr.

Udfordringer med at smide bleen - overvejelser

Hej Helen, Vi har tænkt meget over dit svar og det har helt klart givet os...

Læs hele brevet og Helens svar


16. oktober 2020 | Diverse | 2 år, 10 mdr.

Dagpleje vs børnehave

Hej Helen. Dette er første gang jeg skriver til dig, så dette opslag bliver...

Læs hele brevet og Helens svar


14. oktober 2020 | Renlighed | 2 år, 5 mdr.

Udfordringer med at smide bleen

Hej Helen, Det er længe siden jeg sidst har haft brug for dine råd og...

Læs hele brevet og Helens svar


6. oktober 2020 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

2.5 år, svær at putte

Hej, Helen. Vi har en datter på 2,5 år, som er meget svær at putte i...

Læs hele brevet og Helens svar


9. september 2020 | Sovevaner | 2 år, 9 mdr.

Sove på eget værelse og blive der hele natten

Kære Helen Vi har en dejlig pige på snart 3 år. Vi har problemer med at få...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far


Annonce