Brev:
2 årig bliver bange for næsten alt
20. april 2020
Alder:
23 mdr.
2 årig bliver bange for næsten alt
Kære Helen,
Jeg er mor til en dejlig dreng, der næsten altid er glad og fuld fart på at udforske og opleve verden. For ca 2,5 mdr siden blev han pludselig bange for edderkopper og det er eskaleret. Han siger selv ordre ‘bange’ flere til mange gange om dagen. Fx bange for Lego rummand, bange for brandbil, hvis vi leger stopper han pludselig op i legen og siger bange bange bange. Og spørger med utryghed i stemmen ‘hvad er det’ hvis der er nye lyde.
Jeg fortæller ham hvad det er, fortæller at jeg passer på ham, krammer og holder om ham.
Han falder i søvn på 2 min som han altid har gjort men om aftenen vågner han pludselig en del gange hvor jeg går ind og giver ham vand, ligger ham ned igen og giver sutten. Han sover med sine bamser og bil, og når det bliver mørkt er jeg begyndt at tænde natlampen.
Om natten er han så begyndt at vågne 1-4 gange mellem 23.30 og 05. Hvilket gør, at jeg ikke får så meget søvn. Han kalder på mig, siger igen bange bange og græder. Jeg går ind og finder sutten, prøver at ligge ham ned for at sove videre. Nogle gange lykkes det og andre gange må jeg tage ham med ind i min seng efter at have forsøgt 1/2 time på at få ham til at sove videre.
Så snart han kommer ind til mig sover han straks videre pg også længere end normalt.
Mine spørgsmål er;
Er det normalt at det kan stå på så længe?
Gør jeg det rigtige både om dagen og natten?
Skal jeg tage ham ind første gang han vågner uden at forsøge at få ham til at sove videre på eget værelse?
Bliver / kan det blive en dårlig vane?
Da jeg er alene med ham hele tiden, er jeg ved at være lidt tyndslidt over den manglende søvn og det gør ondt i hjertet at han er - eller siger han er bange hele tiden.
Jeg håber du kan hjælpe mig.
God solskinsmandag.
De bedste hilsner
L.