2 årig bliver bange for næsten alt

20. april 2020

Kategori:
Alder:
23 mdr.

2 årig bliver bange for næsten alt

Kære Helen,

Jeg er mor til en dejlig dreng, der næsten altid er glad og fuld fart på at udforske og opleve verden. For ca 2,5 mdr siden blev han pludselig bange for edderkopper og det er eskaleret. Han siger selv ordre ‘bange’ flere til mange gange om dagen. Fx bange for Lego rummand, bange for brandbil, hvis vi leger stopper han pludselig op i legen og siger bange bange bange. Og spørger med utryghed i stemmen ‘hvad er det’ hvis der er nye lyde.

Jeg fortæller ham hvad det er, fortæller at jeg passer på ham, krammer og holder om ham.

Han falder i søvn på 2 min som han altid har gjort men om aftenen vågner han pludselig en del gange hvor jeg går ind og giver ham vand, ligger ham ned igen og giver sutten. Han sover med sine bamser og bil, og når det bliver mørkt er jeg begyndt at tænde natlampen.

Om natten er han så begyndt at vågne 1-4 gange mellem 23.30 og 05. Hvilket gør, ...

Annonce

... at jeg ikke får så meget søvn. Han kalder på mig, siger igen bange bange og græder. Jeg går ind og finder sutten, prøver at ligge ham ned for at sove videre. Nogle gange lykkes det og andre gange må jeg tage ham med ind i min seng efter at have forsøgt 1/2 time på at få ham til at sove videre.

Så snart han kommer ind til mig sover han straks videre pg også længere end normalt.

Mine spørgsmål er;
Er det normalt at det kan stå på så længe?
Gør jeg det rigtige både om dagen og natten?
Skal jeg tage ham ind første gang han vågner uden at forsøge at få ham til at sove videre på eget værelse?
Bliver / kan det blive en dårlig vane?

Da jeg er alene med ham hele tiden, er jeg ved at være lidt tyndslidt over den manglende søvn og det gør ondt i hjertet at han er - eller siger han er bange hele tiden.

Jeg håber du kan hjælpe mig.

God solskinsmandag.

De bedste hilsner
L.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!