Brev:
3 år, corona og leg
26. marts 2020
Alder:
3 år, 8 mdr.
3 år, corona og leg
Kære Helen,
Mange tak for dit gode svar sidst jeg skrev. Det har givet os meget at tænke over.
I forlængelse af de bekymringer vi har ift vores søn og hans måske manglende interesse i/evne til leg med jævnaldrende, brænder endnu et spørgsmål sig på.
For efter mange uger, hvor vi har tænkt og tænkt på vores søns sociale liv, er alt jo nu lukket ned. Alle overvejelser om børnehaven, børnehave-skift, legeaftaler osv er sat i bero på grund af corona. Jeg må indrømme at det næsten har været en lettelse ikke at skulle forholde sig så meget til det de sidste par uger, og bare have gode dage sammen herhjemme. Og her kommer det, som jeg gerne vil høre din mening om.
Vores søn trives nemlig virkelig godt herhjemme, hvor vi kun er ham, to forældre og lillebror. Vi har gode dage med udflugter, havearbejde og bare en masse god tid og ro sammen. Han har spurgt til sin gode veninde fra børnehaven, men har også accepteret, at de ikke skal lege sammen lige nu. Min mand arbejder nemlig i sundhedssystemet og er dagligt tæt på smittede. Derfor har vi holdt ekstra lav profil for ikke at bringe smitte hverken den ene eller anden vej. Vi har altså ikke set andre end dem vi hilser på på gaden og siger hej til over hækken. Vi har også talt med familie på skype - noget min søn aldrig har været fan af. Men som sagt, han er glad og tilfreds.
Vores bekymring går nu på, hvordan det vil påvirke vores søn ikke at se børn på ubestemt tid. Det er klart at vi bliver nødt til at finde ud af, at han kan lege med andre børn på et tidspunkt, hvis det varer ved længe, hvilket det jo tyder på, men under alle omstændigheder vil det jo blive på anderledes vilkår end normalt, så længe sundhedsstyrelsen anbefaler det. Vi bliver nervøse for, om vores søn, som i forvejen er udfordret ift sit samvær med jævnaldrende børn, vil få endnu mere svært ved at vende tilbage til en børnehavehverdag efter at have tusset rundt i voksenselskab så længe.
Hvad tænker du om de mindre børn og socialisering i denne underlige tid - og er der mon noget vi kan gøre herhjemme for at hjælpe vores søn og forberede ham på at skulle ud blandt andre børn igen?
De bedste hilsner
to forældre