Frustration fører til slåen, sparken, biden etc.

29. februar 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Frustration fører til slåen, sparken, biden etc.

Kære Helen.

Jeg skriver til dig vedrørende min søn på 3 ½ år, som generelt er en rigtig kærlig og glad dreng med masser af energi og gåpåmod. Han er samtidig en meget følsom dreng med en meget stærk retfærdighedssans både på andres og egne vegne.

Retfærdighedssansen kommer som oftest til udtryk som frustration, hvis han har følt sig uretfærdigt behandlet (nogle gange er det ting som at et andet barn i boernehaven har taget hans legetøj, at man har en anden mening end ham, at han ikke "kommer først", ikke vil lege den samme leg som ham, osv..) Med andre ord, ting der som regel falder i "skidt pyt" kategorien for os voksne, men som for ham handler om liv eller død.

Problemet er, at det er saa stor en frustration for ham, at hans tendens til at slå, skubbe, bide og sparke (den har været der nogle måneder allerede) er taget voldsomt til i løbet af de sidste tre ugers tid, både herhjemme og i boernehaven. Vi goer hvad vi kan for at give ham alternative måder at komme af med sin vrede og frustration paa, men naar toget først kører er det så svært at komme tilbage fra. I denne uge har han haft saa mange konfrontationer med de andre børn i boernehaven, at pædagogerne måtte "tage en pause" sammen med ham væk fra de andre børn.

Jeg skal lige tilføje, at vi bor i USA, hvor der er en tendens til at reagere ret hurtigt overfor denne opførsel i skolesammenhæng; noget der bekymrer mig en del, fordi jeg er bange for, at det hurtigt kan blive en selvforstærkende spiral for ham. Jo mere fokus den opførsel får, jo værre har det vel en tendens til at blive. Vi er meget bevidste om at fortaelle ham paa en fast maade, naar han slaar, at det maa han absolut ikke, og nogle gange virker det, men de fleste gange bliver det vaerre, og nogle gange reagerer han ved at grine eller loebe efter os og forsoege at slaa eller bide, hvor vi simpelthen fysisk maa holde ham tilbage. Det kan vaere svaert at bevare roen og overblikket i de situationer.

Jeg har proevet at finde ud af, om der kan vaere nogle aendringer i hans hverdag, som kan goere, at det pludselig er taget til, men det synes jeg ikke, at der er. Generelt maa jeg dog indroemme, at min mand og jeg ikke altid er hundrede procent enige om, hvor graenserne skal gaa, og det spiller jo nok helt sikkert en rolle. Generelt, har min mand en tendens til at lade ham goere meget mere, end jeg goer.

En anden ting, der skete for nylig var, at han blev holdt udenfor af to andre boern, da vi var sammen med vores venner. Det var et uheldigt trekloever, og han havde hele aftenen svaert ...

Annonce

... ved at komme ind i legen. Dette resulterede sidst paa aftenen i, at han begyndte at skubbe de andre to boern. Det er jo ikke svaert at forstaa hans frustration, men vi proevede at snakke med ham om det hjem i bilen, hvor han sagde, at han var ked af det, fordi de andre to loeb vaek fra ham hele tiden.

Mandagen efter i boernehaven var foerste rigtig problematiske dag, saa maaske man kan forestille sig, at den sorg er blevet haengende, og at han pludselig fik et meget stort behov for at etablere sit ego/blive accepteret? Men hvordan hjaelper vi ham videre derfra? Er der noget vi som foraeldre kan goere/sige for at goere det lettere for ham at komme ind i legen, eller er det desvaerre bar en af de ting han skal laere paa den "haarde" maade? I hvor stor udstraekning er det i det hele taget en god ide at snakke med ham "generelt" om tingene? Er det stadig bedst at vente til der er en situation, foer vi tager problemet op? Er det for eksempel en daarlig ide at "forberede" ham om morgenen paa, hvad han kan goere, hvis han bliver ked af det i boernehaven? Eller er det bare at "skabe" en situation paa forhaand?

Vi er i det hele taget ikke helt sikre paa, at boernehaven er det rigtige sted for ham at vaere. Der er for mange boern og for faa voksne, og maaske lidt for mange situationer, hvor der ikke bliver grebet ind i tide, og hvor graenserne for hvad man maa og ikke maa flyder lidt rigeligt. Maaske han ikke foeler sig taget godt nok af? Jeg ved godt dette naturligvis er i hans underbevidsthed. Jeg har ogsaa vaeret igennem, om vi mon ikke giver ham nok opmaerksomhed herhjemme, men det synes jeg jo at vi goer. Nogle gange er jeg endda bange for, at det er os, der har skabt hans ekstreme behov for altid at vaere foerst, altid have ret, osv. fordi vi tilpasser os for meget. Hvis det er tilfaeldet, kunne du saa maaske have nogle ideer til, hvordan vi stille og roligt kunne faa rettet op paa det i hverdagen?

Er denne opfoersel i det hele taget normal for en dreng i denne alder, og er det noget han bare stille og roligt vokser fra, eller er det noget vi skal vaere meget opmaerksomme paa hvordan vi haandterer? Jeg synes det er vanskeligt at finde en balance mellem at fokusere paa problemet og samtidig ikke overfokusere. Jeg haaber du har tid til at give os et par tips til, hvordan vi hjaelper ham videre herfra.

Tusind, tusind tak for din tid - jeg har vist stillet frygteligt mange spoergsmaal, men haaber du kan kaste lidt lys over tingene :) Jeg glaeder mig meget til at hoere tilbage fra dig!

Mange venlige hilsener,
K.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!