Kan man opdrage en 1-årig

22. februar 2020

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Kan man opdrage en 1-årig

Hej Helen,

Vores søn er nu blevet et år. Han fortsat hverken går eller kravler, men møver sig frem. Han spiser godt (5 måltider om dagen), sover to lure (typisk sammenlagt 2-3 timer hver dag), og sover 11-12 timer hver nat med enkelte opvågninger. Han får 180 ml mme når han bliver puttet til nat - og det er det.

Han går pt. hjemme med far, men er så småt ved at blive introduceret til vuggestue, hvor det går lidt blandet.

Grunden til jeg skriver til dig er hans temperament og utålmodighed, hvor jeg vil høre, hvad man kan og bør gøre, når han er et år.

Vi er inde i en fase nu, hvor vi stort set ikke kan gøre ham tilfreds. Han sidder ikke på skødet, han vil ikke side i højstol og kigge på, og vil til nøds lege med os på gulvet, hvis vi anstrenger os for at gøre legen rigtig sjov. Han vil til gengæld godt spise (helst selv og kun de madvarer han finder interessante på dagen), være i bad, gå tur i klapvogn (hvis der er noget at se på) og generelt være ud af døren.

Hans utålmodighed og utilfredshed kommer til udtryk ved at han siger brokkelyde og skriger. Og med mindre at vi gør nogen af ovennævnte ting, som han godt ...

Annonce

... kan lide, så brokker han siger og skriger (uden tårer) hele dagen.

Vi skal dog engang i mellem tømme en opvaskemaskine, sætte en vask over og lave mad til ham, hvorfor han ikke kan hænge på os konstant. Sætter vi ham i en højstol for at se os lave mad f.eks., vil han kun sidde der, hvis han får mad imens, ellers bliver han også utilfreds.

Mit spørgsmål er derfor, kan man godt “opdrage” lidt på en et årig, når han ikke er ked af det og i så fald, hvordan? Han skriger og brokker sig 70% af hans vågne tid hvis ikke vi “gør som han vil”. Jeg er sådan i tvivl om han er så lille, at vi stadig skal rette ind efter ham, eller om mor og far godt må begynde at vise, at man ikke kan skrige sig igennem sin dag på den måde?

Det skal lige siges, at han er forsigtig og siden han blev født, har han altid været i den mere urolige ende, hvorfor jeg selvfølgelig også gerne vil møde ham i det. Men han har også et imponerende temperament.

Så kort og godt: Skal vi lære ham, at han ikke kan sidde på arm hele dagen, men at alt er okay og at han altså hele tiden kan se os, eller er det først senere, at man kan det?

1000 tak på forhånd!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder