Brev:
Kan man opdrage en 1-årig
22. februar 2020
Alder:
12 mdr.
Kan man opdrage en 1-årig
Hej Helen,
Vores søn er nu blevet et år. Han fortsat hverken går eller kravler, men møver sig frem. Han spiser godt (5 måltider om dagen), sover to lure (typisk sammenlagt 2-3 timer hver dag), og sover 11-12 timer hver nat med enkelte opvågninger. Han får 180 ml mme når han bliver puttet til nat - og det er det.
Han går pt. hjemme med far, men er så småt ved at blive introduceret til vuggestue, hvor det går lidt blandet.
Grunden til jeg skriver til dig er hans temperament og utålmodighed, hvor jeg vil høre, hvad man kan og bør gøre, når han er et år.
Vi er inde i en fase nu, hvor vi stort set ikke kan gøre ham tilfreds. Han sidder ikke på skødet, han vil ikke side i højstol og kigge på, og vil til nøds lege med os på gulvet, hvis vi anstrenger os for at gøre legen rigtig sjov. Han vil til gengæld godt spise (helst selv og kun de madvarer han finder interessante på dagen), være i bad, gå tur i klapvogn (hvis der er noget at se på) og generelt være ud af døren.
Hans utålmodighed og utilfredshed kommer til udtryk ved at han siger brokkelyde og skriger. Og med mindre at vi gør nogen af ovennævnte ting, som han godt kan lide, så brokker han siger og skriger (uden tårer) hele dagen.
Vi skal dog engang i mellem tømme en opvaskemaskine, sætte en vask over og lave mad til ham, hvorfor han ikke kan hænge på os konstant. Sætter vi ham i en højstol for at se os lave mad f.eks., vil han kun sidde der, hvis han får mad imens, ellers bliver han også utilfreds.
Mit spørgsmål er derfor, kan man godt “opdrage” lidt på en et årig, når han ikke er ked af det og i så fald, hvordan? Han skriger og brokker sig 70% af hans vågne tid hvis ikke vi “gør som han vil”. Jeg er sådan i tvivl om han er så lille, at vi stadig skal rette ind efter ham, eller om mor og far godt må begynde at vise, at man ikke kan skrige sig igennem sin dag på den måde?
Det skal lige siges, at han er forsigtig og siden han blev født, har han altid været i den mere urolige ende, hvorfor jeg selvfølgelig også gerne vil møde ham i det. Men han har også et imponerende temperament.
Så kort og godt: Skal vi lære ham, at han ikke kan sidde på arm hele dagen, men at alt er okay og at han altså hele tiden kan se os, eller er det først senere, at man kan det?
1000 tak på forhånd!