Brev:
Hvordan sige nej til en tumling
3. januar 2020
Alder:
11 mdr.
Hvordan sige nej til en tumling
Kære Helen,
Vores datter er nu lige knap 11 mnd og er glad, energisk og meget nysgerrig. Hun kravler derudaf og rejser sig op alle steder hvor hun kan komme til det, så de første skridt er nok lige rundt om hjørnet.
Nu hvor hendes rækkevidde er blevet så meget større, er der jo en del ting hun efterhånden gerne vil hive i, røre ved etc. Det meste i hjemmet kan jo sikres, men ikke alt og derfor synes vi jo det er vigtigt at hun får høre at der er et par ting hun skal holde sig væk fra.
Det har egentlig gået rigtig fint til nu. Det har virket til at hun har forstået et «nej» når vi siger det lidt bestemt og har fundet noget andet at undersøge. Men nu virker det til at hun gerne vil prøve lidt grænser af og fortsætter lige så forsigtigt efter det første nej. Det er jo nok ikke så unormalt;)
Når næste bestemte nej så kommer, bliver hun tit meget ulykkelig af det og begynder at græde. Vi trøster hende så og forklarer hvorfor vi siger nej.
Mit spørgsmål er så; er hun for lille til at vi kan begynde at irettesætte og forklare på den måde nu eller kan hun godt forstå det? Eller er der andre metoder som er bedre i den alder?
Hilsen