2,6 årig med stort temperament

31. december 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

2,6 årig med stort temperament

Hej Helen,

Tak for dine input ift indkøring. Du læste gennem linjerne i mit brev og gav mig ret i at det ikke var den rigtige børnehave for min søn. Så vi skiftede til en anden og kørte indkøringen som du havde foreslået og det gik bare så godt. Han er rigtig glad for at være der og taler om hvornår han skal i børnehave igen på de dage han er hjemme, så det må være et godt tegn.

Nu til det næste...

Vi har problemer med hvordan vi bedst takler når han bliver frustreret eller sur og enten kaster med ting eller slår og sparker os.

Vi fortæller ham naturligvis at det ikke er okay at han kaster med tingene men at vi godt kan forstå/se at han er frustreret/sur/ked af det, men at han skal komme til os eller fortælle os det så vi kan hjælpe ham. Nogle gange virker det og vi kan få ham til at samle tingene op igen og lege videre sammen. Men andre gange nægter han at samle op igen. Vi har prøvet at sige at så tager vi tingene væk fra ham eller at sige at vi ikke kan lege ...

Annonce

... videre før han har samlet op. Men det er altså ikke nemt at samle noget op med tvang... hvad gør vi?

Så til når han bliver så frustreret at han slår og sparker. Jeg synes at havde læst at vi skal fortælle ham det ikke er okay at slå og at vi skal gå væk fra ham, så han lærer at det er konsekvensen. Problemet er bare at han netop vil have at vi går væk og så bare fortsætter med at gøre det vi har sagt han ikke må. Jeg synes også at have læst at time out ikke er en god strategi, men hvad så? Jeg har prøvet at sætte mig på gulvet med ham og højt tælle til 30 og alt efter hans reaktion så holde ham fast så kærligt som jeg kan. Det virker nogen gange men andre gange skal der tælles flere gange til 30 fordi han så slår eller sparker igen. Hvad gør vi?

Sidste spørgsmål, far kan ikke dansk, kan du anbefale nogle bøger på engelsk som kan give os nogle værktøjer til at takle sådanne situationer og hvad der ellers kan komme i fremtiden?

Mange tak.

Med venlig hilsen
En frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder