Brev:
2,6 årig med stort temperament
31. december 2019
Alder:
2 år, 6 mdr.
2,6 årig med stort temperament
Hej Helen,
Tak for dine input ift indkøring. Du læste gennem linjerne i mit brev og gav mig ret i at det ikke var den rigtige børnehave for min søn. Så vi skiftede til en anden og kørte indkøringen som du havde foreslået og det gik bare så godt. Han er rigtig glad for at være der og taler om hvornår han skal i børnehave igen på de dage han er hjemme, så det må være et godt tegn.
Nu til det næste...
Vi har problemer med hvordan vi bedst takler når han bliver frustreret eller sur og enten kaster med ting eller slår og sparker os.
Vi fortæller ham naturligvis at det ikke er okay at han kaster med tingene men at vi godt kan forstå/se at han er frustreret/sur/ked af det, men at han skal komme til os eller fortælle os det så vi kan hjælpe ham. Nogle gange virker det og vi kan få ham til at samle tingene op igen og lege videre sammen. Men andre gange nægter han at samle op igen. Vi har prøvet at sige at så tager vi tingene væk fra ham eller at sige at vi ikke kan lege videre før han har samlet op. Men det er altså ikke nemt at samle noget op med tvang... hvad gør vi?
Så til når han bliver så frustreret at han slår og sparker. Jeg synes at havde læst at vi skal fortælle ham det ikke er okay at slå og at vi skal gå væk fra ham, så han lærer at det er konsekvensen. Problemet er bare at han netop vil have at vi går væk og så bare fortsætter med at gøre det vi har sagt han ikke må. Jeg synes også at have læst at time out ikke er en god strategi, men hvad så? Jeg har prøvet at sætte mig på gulvet med ham og højt tælle til 30 og alt efter hans reaktion så holde ham fast så kærligt som jeg kan. Det virker nogen gange men andre gange skal der tælles flere gange til 30 fordi han så slår eller sparker igen. Hvad gør vi?
Sidste spørgsmål, far kan ikke dansk, kan du anbefale nogle bøger på engelsk som kan give os nogle værktøjer til at takle sådanne situationer og hvad der ellers kan komme i fremtiden?
Mange tak.
Med venlig hilsen
En frustreret mor