Brev:
Dreng med temperament
19. december 2019
Alder:
3 år, 3 mdr.
Dreng med temperament
Hej Helen.
Vores dreng har de sidste 4 uger, haft de vildeste vredesudbrud.
I bund og grund tror jeg godt, at jeg kender årsagen, men for lige at forklare, så får du det fra begyndelsen.
Vi blev skilt i oktober sidste år, hvor vi flyttede fra hinanden og lavede en 7/7 ordning, hvilket har fungeret godt. Min eksmand og jeg samarbejder rigtig godt, og der har ikke været de vilde konflikter mellem os. Men det er selvfølgelig en stor ændring i J.s hverdag.
Jeg ved, at vi køre lidt forskellige rytmer og rutiner, men vi er i gang med at finde en passende rytme for J., så hans hverdage er nogenlunde ens uanset hvem han er hos.
Min eksmand er lige flyttet og jeg skal flytte til januar, så jeg ved at der sker meget for den lille dreng. Derfor tænker jeg om det er det, der har udløst denne fase vi er ramt ind i.. Jeg har voldsomt meget brug for nogle råd til, hvordan vi skal håndtere det på den mest rigtige måde.
J. er begyndt på ikke at ville have tøj på om morgenen, det er faktisk det der udløser hans vredesudbrud og enorme temperament. Det er så voldsomt, at han skriger og råber ad os i lang tid, ja i morges skreg han i en 1. Jeg prøver at få ham til at falde til ro, men jeg må slet ikke røre ham. Hvis jeg taler til ham, så råber han ad mig.
I starten havde jeg stadig en ro i det, men nu efter 4 uger, er jeg begyndt at blive enormt stresset.
I denne uge har hver morgen været forfærdelig. Den ene dag måtte jeg aflevere ham i undertøj, men der havde jeg også en bil, jeg kunne køre ham i. Normalt cykler jeg eller går med ham, og der skal han have tøj på.
I morges ville han SLET ikke have tøj på, ikke engang undertøj. Efter en time hvor han var vred og ked af det, lagde jeg mig ind til ham, hvor jeg fik det vildeste meltdown, hvorefter han også blev ked af det. Efter 5 minutter var der ingenting, han tog tøj på og overtøj på.
Men det har været så slemt i denne uge, at jeg er kommet for sent på arbejde hver dag pga. konflikterne med tøjet. Jeg er ked af det og frustreret hele tiden, og ja jeg frygter at hente ham fra børnehave fordi så starter det forfra når han skal have overtøj på.
Min eksmand håndtere det anderledes, da han har bil. Så han tager ham bare under armen i undertøj og kører ham afsted i børnehave. Jeg har slet ikke de samme kræfter til at bære ham når han er så vred.
Jeg prøver virkelig at give ham ro og faste rutiner, når jeg har ham er vi meget hjemme og lege og slappe af efter en dag i Børnehave. Jeg samsover med ham lige for øjeblikket, fordi jeg kan mærke at han søger min nærvær rigtig meget.
Det er også begyndt at påvirke vores omgivelser, fordi jeg er begyndt at isolere mig, jeg har ikke lyst til disse konflikter ude blandt folk, fordi de er så voldsomme. Jeg føler at folk omkring os, tænker at han er uartig og uopdragen og at han har brug for hjælp.
Men han er også bare det mest kærlige, velopdragende barn nogensinde. Han er så god og omsorgsfuld. Det er bare det her tøj show hver morgen, der tricker ham.
Hvordan håndtere jeg dette? Jeg vil ham det bedste i hele verden, han er mit liv.
Jeg glæder mig til at høre fra dig
Venlig hilsen
J.s mor