Dreng med temperament

19. december 2019

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Dreng med temperament

Hej Helen.

Vores dreng har de sidste 4 uger, haft de vildeste vredesudbrud.

I bund og grund tror jeg godt, at jeg kender årsagen, men for lige at forklare, så får du det fra begyndelsen.

Vi blev skilt i oktober sidste år, hvor vi flyttede fra hinanden og lavede en 7/7 ordning, hvilket har fungeret godt. Min eksmand og jeg samarbejder rigtig godt, og der har ikke været de vilde konflikter mellem os. Men det er selvfølgelig en stor ændring i J.s hverdag.

Jeg ved, at vi køre lidt forskellige rytmer og rutiner, men vi er i gang med at finde en passende rytme for J., så hans hverdage er nogenlunde ens uanset hvem han er hos.

Min eksmand er lige flyttet og jeg skal flytte til januar, så jeg ved at der sker meget for den lille dreng. Derfor tænker jeg om det er det, der har udløst denne fase vi er ramt ind i.. Jeg har voldsomt meget brug for nogle råd til, hvordan vi skal håndtere det på den mest rigtige måde.

J. er begyndt på ikke at ville have tøj på om morgenen, det er faktisk det der udløser hans vredesudbrud og enorme temperament. Det er så voldsomt, at han skriger og råber ad os i lang tid, ja i morges skreg han i en 1. Jeg prøver at få ham til at falde til ro, men jeg må slet ikke røre ham. Hvis jeg taler til ham, så råber han ad mig.

I starten havde jeg stadig en ro i det, men nu efter 4 uger, er jeg begyndt at blive enormt stresset.

I denne uge har hver morgen været forfærdelig. Den ene dag måtte jeg aflevere ham i undertøj, men der havde jeg også en bil, jeg kunne køre ham i. Normalt cykler jeg eller går med ham, og der skal ...

Annonce

... han have tøj på.

I morges ville han SLET ikke have tøj på, ikke engang undertøj. Efter en time hvor han var vred og ked af det, lagde jeg mig ind til ham, hvor jeg fik det vildeste meltdown, hvorefter han også blev ked af det. Efter 5 minutter var der ingenting, han tog tøj på og overtøj på.

Men det har været så slemt i denne uge, at jeg er kommet for sent på arbejde hver dag pga. konflikterne med tøjet. Jeg er ked af det og frustreret hele tiden, og ja jeg frygter at hente ham fra børnehave fordi så starter det forfra når han skal have overtøj på.

Min eksmand håndtere det anderledes, da han har bil. Så han tager ham bare under armen i undertøj og kører ham afsted i børnehave. Jeg har slet ikke de samme kræfter til at bære ham når han er så vred.

Jeg prøver virkelig at give ham ro og faste rutiner, når jeg har ham er vi meget hjemme og lege og slappe af efter en dag i Børnehave. Jeg samsover med ham lige for øjeblikket, fordi jeg kan mærke at han søger min nærvær rigtig meget.

Det er også begyndt at påvirke vores omgivelser, fordi jeg er begyndt at isolere mig, jeg har ikke lyst til disse konflikter ude blandt folk, fordi de er så voldsomme. Jeg føler at folk omkring os, tænker at han er uartig og uopdragen og at han har brug for hjælp.

Men han er også bare det mest kærlige, velopdragende barn nogensinde. Han er så god og omsorgsfuld. Det er bare det her tøj show hver morgen, der tricker ham.

Hvordan håndtere jeg dette? Jeg vil ham det bedste i hele verden, han er mit liv.

Jeg glæder mig til at høre fra dig

Venlig hilsen
J.s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far