Brev:
Endnu mere selvhjulpenhed
6. december 2019
Alder:
3 år
Endnu mere selvhjulpenhed
Hej Helen,
Jeg går og tumler lidt med begrebet selvhjulpenhed.
Vi har, som du ved, pseudotvillinger (19 og 36 mdr.) og der er derfor vigtig for os at træne man kan tingene selv for at aflaste os og få tingene til at fungere.
Modsat har vi rigeligt at se til og nogle gange for meget. Det er en svær balance, som nogle gange gør, at vi gør for meget for børnene, som de selv kunne.
Jeg har brug for nogle råd og tanker til hvordan man kommer godt videre, så det ikke bliver til sure pligter.
Overtøj: Jeg vil gerne træne børnene i selv at kunne, men vi har ofte travlt når vi skal ud af døren og derfor kan det godt blive lidt en pligt og det bliver lidt taget ned over hovederne på dem.
De tager begge to selv sko på, den lille skal stadig have lidt hjælp til at lukke vinterstøvlerne. Den store kan ofte selv tage sko på.
Jakker skal de begge have hjælp til og jeg har svært ved rent praktisk at se hvordan jeg hjælper dem, med jakken. Den er jo svær at få på.
I en periode ville de gerne selv køre med lynlåsen, men det vil de ikke fortiden.
Mad: De spiser selv, enkelte dage hjælper de med at dække bord men har ikke så meget interesse for det. Til gengæld hjælper den store mindst en dag om ugen i køkkenet (ikke længe, men måske 10-15 min).
De tørrer selv hænder og mund, kravler ned og skubber stolen ind. Ingen af dem tager tallerknerne med over igen. Når jeg siger det, siger den store at det gider han ikke. Han vil ind og lege.
Gå eller klapvogn: Vi har en dobbeltklapvogn, som begge drenge er rigtig glade for. Det gør desværre at de ikke gider gå særligt langt når vi er på tur. Jeg kan ikke helt finde ud af om det er noget jeg skal tænke mere over, eller?
De er jo meget aktive, cykler og leger - derfor kan det jo være dejligt at sidde og slappe lidt af mens man kigger rundt. Modsat vil vi jo gerne af med klapvognen eller nogle gange kun have den med et sæde med rundt. Det gør jeg ikke ret meget pt. jeg kan simpelthen ikke løfte dem når vi er på gå tur.
Jeg synes de er rigtig godt med, det er ikke sådan at jeg tænker vi overservicerer dem. Det gør man nok ind i mellem når man har travlt, det der er vigtigt for mig, er at skubbe yderligere i den rigtige retning. Uden at gøre det til en pligt.
Jeg er med på det kan være smart ikke at træne det hver morgen, da vi selvsagt har travlt, men modsat ville det være en stor hjælp.
Med venlig hilsen
Kris