Brev:
At sætte grænser - 10 mdr.
20. oktober 2019
Alder:
10 mdr.
At sætte grænser - 10 mdr.
Hej Helen.
Jeg har haft stor glæde af dine gode råd og nu er der brug for lidt råd og vejledning igen:)
Mit spørgsmål er egentlig hvornår du anbefaler man begynder at sætte grænser?
Vores dreng er knap 10 måneder nu. Han er en meget glad dreng og er meget sjældent sur. Han er en meget aktiv dreng og energien er meget høj. Han startede i dagpleje for tre uger siden og det går bare rigtig godt. Når han bliver rigtig glad og ivrig, kan han være noget af en vildbasse og kan begynde at tage fat i vores hår, vil "slå" og have fat i vores mund, næse, øjne eller kinder. Umiddelbart tænker jeg det er hans måde at kommunikere på med den alder han har. Han gør det jo netop ikke fordi han er sur. Vi tager stille hans hænder og begynder at "ae" i stedet. Men hvornår kan man begynde at lære ham ikke at rykke i håret?
Hvis vi har besøg af familie oplever jeg at der er mange der ofte kommenterer hvor meget han sviner når han spiser. Han har altid været glad for skemaden og har en meget stor appetit. Han sidder som regel selv med tallerkenen og spiser selv med fingrene eller gaflen, hvor jeg supplerer lidt op med mos. I vores optik skal han have lov til at undersøge og mærke maden selv, når han ikke er ældre, men oplever at mange måske er lidt uforstående for det. Ja det sviner. Det er ikke sådan han kaster rundt med maden, men der er noget der ryger lidt omkring. Min tanke er at det stimulerer ham rigtig godt , men igen hvornår kan man begynde at stille krav til at man sidder pænt ved bordet?
Vi har en pædagog i familien og hun snakker meget om hvor vigtigt det er at sætte grænser. Men er det ikke stadig for tidligt?
På forhånd tak.
Venlig hilsen
L.