Overgearet

12. august 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Overgearet

Hej Helen,

Vores drenge er nu 15 måneder og 2,5 år. Det trives rigtig godt og udvikler sig begge i lynets hast. Drengene er rigtig gode venner og de skræl griner tit sammen. De har dog en del konklifter (se anden mail), det er dog ikke det denne mail handler om.

Vi har nogle situationer i hverdagen hvor vi ikke helt ved om vi skal acceptere larm og opkørte unger eller hvordan vi skal få dem ”ned” på normalen igen.

Ofte omhandler det spisesituationer, typisk i slutningen af måltidet hvor de ikke er ”sultne”, men mere hyggespiser eller leger med maden. Det sker ofte sådan at de får øjenkontakt, begynder at grine eller fjolle. Det er jo super sødt, men vi ved at der efterfølgende kommer mere ”ballade” end god opførsel. De råber (og nogle gange skriger), de hammere i bordet, slå deres bestik ned i bordet mm.

Man kan sige det er jo almindelig opførsel fra børn, men det kan godt være lidt belastende ...

Annonce

... og ikke særligt hyggeligt for de resterende personer om bordet. Nogle gange kan man slet ikke få et ord indført.

Det ender tit med at den mindste enten smider med maden eller med bestikket, udelukkende for at få den store til at grine. Han gør tit kunsten efter.

Jeg håber du læser dette selvfølgelig ikke er den decideret problematisk situation men mere et spørgsmål om at vi gerne vil gøre aftensmaden hyggeligt for os alle 4.

Vi har pt. lidt svært ved at finde ud af om vi skal ”give slip” eller om vi skal guide dem til at få et mere rolig måltid. Derudover er det også en opførsel der kan være irriterende når vi har gæster (eller er gæster).

De kører også nemt hinanden op med løbeleg. Det er ofte ok, men nogle gange vil man gerne have de nedgeare (tæt på sengetid) og det kan være svært, specielt de dage hvor jeg har dem alene.

Håber du vil dele dine tanker med os.

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder