Brev:
Overgearet
12. august 2019
Alder:
2 år, 8 mdr.
Overgearet
Hej Helen,
Vores drenge er nu 15 måneder og 2,5 år. Det trives rigtig godt og udvikler sig begge i lynets hast. Drengene er rigtig gode venner og de skræl griner tit sammen. De har dog en del konklifter (se anden mail), det er dog ikke det denne mail handler om.
Vi har nogle situationer i hverdagen hvor vi ikke helt ved om vi skal acceptere larm og opkørte unger eller hvordan vi skal få dem ”ned” på normalen igen.
Ofte omhandler det spisesituationer, typisk i slutningen af måltidet hvor de ikke er ”sultne”, men mere hyggespiser eller leger med maden. Det sker ofte sådan at de får øjenkontakt, begynder at grine eller fjolle. Det er jo super sødt, men vi ved at der efterfølgende kommer mere ”ballade” end god opførsel. De råber (og nogle gange skriger), de hammere i bordet, slå deres bestik ned i bordet mm.
Man kan sige det er jo almindelig opførsel fra børn, men det kan godt være lidt belastende og ikke særligt hyggeligt for de resterende personer om bordet. Nogle gange kan man slet ikke få et ord indført.
Det ender tit med at den mindste enten smider med maden eller med bestikket, udelukkende for at få den store til at grine. Han gør tit kunsten efter.
Jeg håber du læser dette selvfølgelig ikke er den decideret problematisk situation men mere et spørgsmål om at vi gerne vil gøre aftensmaden hyggeligt for os alle 4.
Vi har pt. lidt svært ved at finde ud af om vi skal ”give slip” eller om vi skal guide dem til at få et mere rolig måltid. Derudover er det også en opførsel der kan være irriterende når vi har gæster (eller er gæster).
De kører også nemt hinanden op med løbeleg. Det er ofte ok, men nogle gange vil man gerne have de nedgeare (tæt på sengetid) og det kan være svært, specielt de dage hvor jeg har dem alene.
Håber du vil dele dine tanker med os.
Med venlig hilsen
Kris