Brev:
Pige på 6 år hører ikke efter
3. februar 2019
Alder:
6 år, 6 mdr.
Pige på 6 år hører ikke efter
Hej Helen.
Det er godt nok længe siden jeg har haft skrevet til dig men nu har jeg brug for det igen:-)
Som sagt består vores lille familie af mor og far og vores to piger. lille søster på 2,5 år og store søster på 6,5 år. hun startede i skole i sommers og det går rigtig fint nu. hun havde en ret svær start da vi fandt ud af via en skolehjemsamtale at hun ikke legede med nogen for klassen i frikvarteret. vi forældre blev ret paf da vi slet ikke havde set den komme da vi havde spurgt hende om hendes dag i skolen sagde hun det var en god dag og at hun var glad for at gå i skole. efter mødet gik jeg igang med en masse legeaftaler og det har hjulpet hun trives nu i klassen og har fået nogle gode vener. det varmer virkelig i hjertet at se hun nu er vellidt i klasen.
Hun er en meget viljestærk pige og det har hun altid været og utrolig stædig. hvis der er noget hun vil havde så tager hun det alligevel. hun kravler op på køkkenbordet og går i skabene for at finde noget lækkert på trods jeg har sagt til hende mange gange at jeg ikke vil havde hun kravler der op gør hun det af lige vel. hvis jeg bær hende ned så bliver hun stik tosset og kalder mig alle mulige grimme ting. Og her for hun selvfølig at vide at det sprog vil jeg ikke høre her hjemme.
Hvis jeg ber hende om at tage en langærmet på fordi det er for koldt pur nægter hun og siger det bestemmer hun og hun ikke frysser.
Hvis hun siger hun vil havde popcorn og jeg siger nej så bliver hun sur og siger det skal jeg ikke bestemme og siger hvorfor bestemmer du alting mor. hun kan også finde på at slå ud efter mig hvis hun ikke for sin vijle.
Har du nogle fif til at få en 6 årig til at bedre høre efter hvad jeg siger til hende og ikke bare gøre som det passer hende. og måske få et indblik hvad der sker i 6 års alderen.
Jeg og hendes far er ret forskelige. jeg er nok mere den bløde og nogle gange også eftergivende. prøver virkelig men nogle gange har jeg givet mig for freden skyld hvor andre gange står jeg fast. hendes far oplever det ikke på samme måde man han er nok mere fra den autotære opdragelse og har ingen problemer med at hæve stemmen hvis hun ikke høre efter. sådan vil jeg ikke håndtere det men vil selvfølig gerne havde at hun for respekten for mig og forstår når jeg sig nej mener jeg nej.
Vil gerne havde hende til at hjælpe lidt mere her hjemme, udfra hendes alder hvad kunne være en god ide?
Pigerne er begyndt så småt at kunne lege sammen men stadig er det svært og aldersforskellen er stadig stor. enden bliver det for vilde lege som tager overhånd. store søster er en bulder basse. eller også tager storesøster største del af lego klodserne og så bliver lille søster ked af det. hvis store søster har bygget et hus så bliver hun sur og ked af det hvis lille søster begynder at lege med det.
Har du nogle idéer til at de bedre ville kunne lege sammen?
Hilsen
C.