Brev:
Når en 2 årig slår ud?
3. januar 2019
Alder:
2 år
Når en 2 årig slår ud?
Kære Helen
Hvordan forholder vi os når vores datter på 24 måneder slår ud og slår os? Hvis hun f.eks. får et nej slår hun ud, og det virker som om hun bevist går efter at slå vores briller af, eller slå os i ansigtet.
Hun slår også ud efter hunden - også i situationer hvor det ikke er hunden der kommer til hende, men hvor hun bare løber hen mod den og slår ud, f.eks. hvis hun har fået en kiks og ikke vil have at hunden tager kiksen (hvilket hunden aldrig har gjort, selvom hun vifter kiksen om næsen for hende). Hun siger "nej!" imens hun slår, og ser vred ud.
Indtil nu har vi taget hende med ud i baggangen, og sagt til hende at "jeg vil ikke have at du slår" og som oftest griner hun ad os, eller bliver helt hysterisk og står og kaster sig op af døren indtil hun kommer ind i køkkenet igen. Vi kan ikke sidde med hende, og hvis vi holder hende slår hun bare mere.
Hun kan jo ikke tale, så jeg aner ikke hvad jeg skal spørge hende om eller sige, og da slet ikke hvordan jeg skal tolke et svar fra hende.
Hvordan forholder vi os når hun bruger sin krop til at sige fra med?
Hilsen