Brev:
Stå fast men trøste
30. oktober 2018
Alder:
23 mdr.
Stå fast men trøste
Hej Helen,
Jeg er lidt i tvivl om hvad vi skal gøre ift. konflikter. Vi forsøger at være anerkendende og høre hvad vores drenge udtrykker. Pt omhandler det mest vores store dreng.
I forbindelse med at jeg blev gravid med nr 2 anbefalede du mig en bog som jeg efterfølgende læste, her i husker jeg tydeligt at der også stod man skulle være opmærksom på man ikke i forbindelse med lillebrors ankomst blev "overfølsom" overfor ens første barn og trøstede og pylrede mere end normalt. Det har jeg forsøgt ikke at være - men nogle gange har jeg lidt svært ved at finde ud af hvad jeg konkret skal gøre.
Et eksempel kan om handle skræmtid.
Som jeg har skrevet til dig har vi besluttet at ændre lidt i vores store søns skræmtid og skære lidt ned igen. Der har været en periode her mens lillebror har været meget lille hvor vi ikke har haft så meget fokus på det, men efter som vi nu mærker at de dage hvor vores søn ser tv bliver han mere ked af det og pylret.
I dag kommer han hjem fra vuggestue og der har været en god dag men det er hårdt at være igang hele dagen for ham. Han har sovet godt og derfor en perfekt dag at holde skræmfri.
Vi holder begge to fast og siger han ikke skal se det når han efterspørger det. Udfordringen er at han bliver ked af det og pylre græder når vi siger nej (han vil have sin sut og nusseklud).
Når han bliver ked af det siger jeg "Jeg kan høre du bliver ked af det, men vi skal ikke se tegnefilm idag". Det jeg bliver i tvivl om er hvor vidt jeg skal gå hen til ham og sidde med ham eller trøste ham med knus og kram eller om jeg blot skal svare ham, og dermed vise jeg lytter og hører hans frustration men uden at "gribe yderligere ind"?
Håber du kan hjælpe med et par tanker.
Med venlig hilsen
Kris