Stå fast men trøste

30. oktober 2018

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Stå fast men trøste

Hej Helen,

Jeg er lidt i tvivl om hvad vi skal gøre ift. konflikter. Vi forsøger at være anerkendende og høre hvad vores drenge udtrykker. Pt omhandler det mest vores store dreng.

I forbindelse med at jeg blev gravid med nr 2 anbefalede du mig en bog som jeg efterfølgende læste, her i husker jeg tydeligt at der også stod man skulle være opmærksom på man ikke i forbindelse med lillebrors ankomst blev "overfølsom" overfor ens første barn og trøstede og pylrede mere end normalt. Det har jeg forsøgt ikke at være - men nogle gange har jeg lidt svært ved at finde ud af hvad jeg konkret skal gøre.

Et eksempel kan om handle skræmtid.
Som jeg har skrevet til dig har vi besluttet at ændre lidt i vores store søns skræmtid og skære lidt ned igen. Der har været en periode her mens lillebror har været meget lille hvor vi ikke har haft så meget fokus på det, men ...

Annonce

... efter som vi nu mærker at de dage hvor vores søn ser tv bliver han mere ked af det og pylret.

I dag kommer han hjem fra vuggestue og der har været en god dag men det er hårdt at være igang hele dagen for ham. Han har sovet godt og derfor en perfekt dag at holde skræmfri.
Vi holder begge to fast og siger han ikke skal se det når han efterspørger det. Udfordringen er at han bliver ked af det og pylre græder når vi siger nej (han vil have sin sut og nusseklud).
Når han bliver ked af det siger jeg "Jeg kan høre du bliver ked af det, men vi skal ikke se tegnefilm idag". Det jeg bliver i tvivl om er hvor vidt jeg skal gå hen til ham og sidde med ham eller trøste ham med knus og kram eller om jeg blot skal svare ham, og dermed vise jeg lytter og hører hans frustration men uden at "gribe yderligere ind"?

Håber du kan hjælpe med et par tanker.

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien