Brev:
Reaktion på barselsbesøg
2. oktober 2018
Alder:
3 år, 3 mdr.
Reaktion på barselsbesøg
Kære Helen.
Jeg skriver til dig vedr. min store pige på 3 år. Hun er for to uger siden blevet storesøster til en lillesøster.
Kærligheden er stor fra storesøsters side og hun knuselsker uden tvivl lillesøster. Det har derfor også betydet, at det har været svært for hende at lade lillesøster være når hun evt. sov inde i stuen. Storesøster kom simpelthen til at vække hende, fordi hun ikke kunne lade være med at røre ved hende. Vi var selvfølgelig nødt til at forklare hende, at hun kun måtte kigge og ikke røre lillesøster når hun sov, hvilket var rigtig svært for hende og udløste mange frustrationer i form af vrede og gråd.
Man kan sige, at hun på den måde reagerede med det samme på, at nu var hun blevet storesøster og nu var der en der var mindre end hende selv, som hun skulle tage hensyn til.
Vi har fra start forsøgt at inddrage hende så meget som muligt i bleskift af lillesøster, hente ble eller tøj til lillesøster m.v. Storesøster har også fået lov til at holde lillesøster, hvilket hun selv har efterspurgt meget.
Efter vi er begyndt at lade lillesøster sove i soveværelset er der kommet mere ro på storesøster, da hun ikke hele tiden skal "irettesættes" for at komme til at vække hende.
Vi er dog stadig nød til, at bede storesøster om passe på lillesøster. F.eks. ikke hoppe i sofaen når hun er der m.v. Vi oplever, at hun i stigende grad prøver flere grænser af end tidligere, såsom at hoppe i sofaen, som ellers aldrig er noget hun har gjort før hun blev storesøster. Vi forsøger at prioritere så meget alenetid med hende som muligt.
Den store udfordring ligger p.t. i vores barselsbesøg hvor hendes reaktioner er voldsomme.
Hun har svært ved at acceptere at gæster holder lillesøster, fordi det er "hendes" lillesøster. Hun prøver konstant grænser af overfor gæsterne, kaster ting på dem mens hun griner... Det er ikke en adfærd vi har set tidligere. Dog betyder det, at vi ikke laver andet end at skælde hende ud, når der så er gæster, hvilket er meget trist for hende, da vi jo ved at det er svært for hende at blive storesøster :-( Hun kan også finde på at ligge og skrige og græde, slå ud efter andre... Det er rigtig træls og gør mig rigtig ked af det :-( Det er på den måde ikke specielt sjovt at have gæster.
Jeg går derfor med overvejelser om, at der ikke skal være besøgende som skal se lillesøster, når storesøster er hjemme... Mest fordi det jo ikke er en god oplevelse for hverken storesøster som hele tiden bliver irettesat - eller for os som forældre som hele tiden skal irettesatte hende.
Men på dette punkt er vi dog ikke helt enige herhjemme. Min mand synes det er, at tage et misforstået hensyn til hende og hun skal jo lærer at dele opmærksomheden med lillesøster. Det er jeg som sådan også enig i, men p.t. kæmper hun jo også med at finde sin rolle som storesøster hvilket også kan være svært for hende til tider.
Et andet problematik er hendes søvn. Efter jeg er kommet hjem med lillesøster fra sygehuset (vi var indlagt i 4 dage) er hun begyndt at stå meget tidligt op. Hun står op ml. kl. 4.45-5.15 stortset hver morgen. Det er tidligt for os alle og især for storesøster som ikke virker veludhvilet og som så har svært ved at honorer de krav som vi beder hende om.
Hun har i perioder sovet dårligt, men det har efter et stykke tid altid vendt igen. I de gode perioder sover hun til ml. 6-7 og nogen gange også kl. 8 hvis vi er MEGET heldige :-) Så hun har det altså i sig, det med at sove...
Rytmen er at hun stortset hver aften kommer i bad før hun spiser aftensmad.
Kl. 17.00 spiser vi aftensmad. Efterfølgende leger vi sammen.
Kl. 18.00 får hun godnatgrød hvis vi skønner at hun har spist for lidt til aftensmad og så kommer hun altid i seng kl 19.00
Hun sover middagslur i børnehaven, ca. 1 time til 2.
Herhjemme i weekenderne sover hun 2 timer.
Mine spørgsmål er derfor:
Hvordan kan vi hjælpe hende så det er lettere for hende at blive storesøster?
Bør vi have barselsbesøg i de timer hvor hun ikke er hjemme?
Hvordan kan vi hjælpe hende med at sove længere om morgenen?
Tak for hjælpen :-)
Venlig hilsen
En bekymret mor.