Brev:
Tester grænser og bliver mere selvstændig
29. september 2018
Alder:
22 mdr.
Tester grænser og bliver mere selvstændig
Hej Helen,
Jeg skriver til dig, da min store søn (22 måneder) virkelig er begyndt at teste grænser. Det er super positivt da det jo ender i meget større selvstændighed.
MEN... Jeg har svært ved altid at finde ud af hvordan jeg skal reagere.
Jeg går ikke ind for time out - jeg synes ikke "skæld ud" er forkert, men det trænger ikke rigtig igennem til den lille knægt.
Oftest siger han "nej" lige inden han gør noget han ikke må. Ellers siger "kaster"/"slå" hvis han har tænkt sig at kaste/slå med noget han ikke må kaste/slå med.
Et eksempel kan være han er for vild ved hans lillebror (5 mdr.). Det er ikke altid vi kan nå hen til dem inden det går galt. Hvis han står ved siden af lillebror og siger "slå". Få sekunder efter slår han lillebror.
Jeg siger "Nej, det må du ikke. Du må ae lillebror" eller "Jeg kan godt forstå du gerne vil lege med lillebror, men det der er for vildt til lillebror, jeg tror han bliver ked af det".
Men - og jeg ved godt det er helt ok og almindeligt - men nogle dage har man bare ikke nær så meget energi. Jeg har gentaget mig selv 10 tusind gange de sidste to dage. Han kaster, han slår og nogle gange kan man se han nærmest går rundt og leder efter noget han ikke må (han kan endda finde på at gå rundt at sige "nej, nej, nej, nej" og pludselig gøre noget han ikke må).
Jeg ved godt børn ikke er udspekuleret og ikke går det for at være irriterende. Men det kan altså godt føles sådan nogle dage.
Jeg har en følelse af at det nærmest bliver værre og værre i takt med at min tålmodighed daler. Idag har været specielt hård...
Og det gør næsten ondt at sige for helt ærligt så har jeg jo verdens dejligste børn og de opfører sig rigtig pænt og det er slet ikke et problem bare mangel på overskud...
Håber du vil dele din tanker med mig og hjælpe mig med hvordan jeg skal svarer min ældste når han gør noget den 10 tusinde gang som han ikke må... :-)
Med venlig hilsen
Kris