Tester grænser og bliver mere selvstændig

29. september 2018

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Tester grænser og bliver mere selvstændig

Hej Helen,

Jeg skriver til dig, da min store søn (22 måneder) virkelig er begyndt at teste grænser. Det er super positivt da det jo ender i meget større selvstændighed.

MEN... Jeg har svært ved altid at finde ud af hvordan jeg skal reagere.
Jeg går ikke ind for time out - jeg synes ikke "skæld ud" er forkert, men det trænger ikke rigtig igennem til den lille knægt.

Oftest siger han "nej" lige inden han gør noget han ikke må. Ellers siger "kaster"/"slå" hvis han har tænkt sig at kaste/slå med noget han ikke må kaste/slå med.

Et eksempel kan være han er for vild ved hans lillebror (5 mdr.). Det er ikke altid vi kan nå hen til dem inden det går galt. Hvis han står ved siden af lillebror og siger "slå". Få sekunder efter slår han lillebror.
Jeg siger "Nej, det må du ikke. Du må ae lillebror" eller "Jeg kan godt forstå du gerne vil lege med lillebror, men det der er for vildt til lillebror, jeg tror han bliver ked af det".

Men - og jeg ved ...

Annonce

... godt det er helt ok og almindeligt - men nogle dage har man bare ikke nær så meget energi. Jeg har gentaget mig selv 10 tusind gange de sidste to dage. Han kaster, han slår og nogle gange kan man se han nærmest går rundt og leder efter noget han ikke må (han kan endda finde på at gå rundt at sige "nej, nej, nej, nej" og pludselig gøre noget han ikke må).

Jeg ved godt børn ikke er udspekuleret og ikke går det for at være irriterende. Men det kan altså godt føles sådan nogle dage.

Jeg har en følelse af at det nærmest bliver værre og værre i takt med at min tålmodighed daler. Idag har været specielt hård...
Og det gør næsten ondt at sige for helt ærligt så har jeg jo verdens dejligste børn og de opfører sig rigtig pænt og det er slet ikke et problem bare mangel på overskud...

Håber du vil dele din tanker med mig og hjælpe mig med hvordan jeg skal svarer min ældste når han gør noget den 10 tusinde gang som han ikke må... :-)

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger