Opdragelse af vores søn på 16 mdr

20. september 2018

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Opdragelse af vores søn på 16 mdr

Kære Helen

Vores søn på 16 mdr. er begyndt at få en mening om alt, og gider intet af det vi siger til ham. Han har stadig ikke særlig meget sprog, men bruger i stedet kropssproget, skrig og gråd.

Vi oplever særligt udfordringer om morgenen, når vi skal ud ad døren og på arbejde. Men vi oplever også at han er meget svær i løbet af dagen. Det der er rigtigt svært for mig er, at vide hvordan jeg skal tackle ham og situationen når det opstår. Altså hvad skal jeg gøre når jeg fx gerne vil skifte hans ble, hvor han skriger og vrider sig, og bare ikke vil ligge stille på puslepladsen?

Er det rigtige at blive sur og holde fast?
Eller skal jeg give ham min tlf med noget tegnefim/musik?
Skal jeg vente til han har lyst til at jeg skifter ham?
Eller skal jeg forstå at det bare er helt normalt at han ikke vil SÅ mange ting?

jeg vil rigtig gerne give dig en liste over hvornår det brænder på, og om hvilke ting han er rigtig svær:

- tandbørstning (han skriger og sparker, og vi er nødt til at holde ham fast)
- skiftning af ble
- når vi skal ...

Annonce

... give ham tøj (han bliver bare SÅ ked af det)
- overtøj og sko på (han løber væk og vil ikke)
- Mad (når der skal spises må jeg slet ikke komme i nærheden af hans tallerken/skål. Han vil kun selv)
- Bad (han er også begyndt at blive sur over at få vand over hovedet, så græder han også helt vildt meget)
- Putning (han er super nem at putte og sover rigtig godt om natten. Men han vil kun have at mor putter, og bliver sur når far skal putte).

Som du kan høre, er der mange situationer hvor vi står med en dreng som reagerer og gerne vil selv - men ikke kan selv.
Og jeg mangler nogle helt konkrete råd til hvordan vi tackler det.
Altså hvad skal jeg helt konkret gøre når jeg ikke må skfite hans ble? Eller når han ikke vil have børstet tænder?

Endnu vigtigere er det faktisk for mig, at forstå hvorfor gør han disse ting?
Hvorfor har han behov for at sige så meget fra? og er det normalt?

Ellers er han super velfungernde, og en MEGET glad og smilende dreng. Vi bruger meget tid på leg og hygge. Og han elsker det.

Med venlig hilsen
Claudia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige