Brev:
Overgearet 4årig når der er gæster
10. juni 2018
Alder:
4 år
Overgearet 4årig når der er gæster
Kære Helen
Tak for dit sidste svar. Det var dejligt og gav lidt ro på...
Jeg har dog et nyt spørgsmål, som går på det her med at blive overgearet når der kommer gæster. Jeg synes lige pt at det kan være så slemt, så jeg faktisk ikke orker at invitere gæster på besøg. Så har rigtig meget brug for råd til, hvordan vi bedst muligt kan være der for vores søn på 4 når der er gæster...
Vores søn er ALTID glad og altid frisk på at få gæster. Han invitere også gerne selv naboerne over, eller bedsteforældrene på aftensmad. Så han har en enorm gæstfrihed. Det går også fint når gæsterne/naboerne/vennerne kommer, for i starten har han jo deres fulde opmærksomhed. Han viser dem rundt i huset, viser dem legesagerne, fortæller dem om stort og småt. Men så snart man sætter sig ved bordet og der går lidt “voksensnak” i den, så begynder den overgearede tilstand. Han kan finde på alle balladenumrene, han kan ikke sidde stille, vil afbryde, vil vise gæsterne noget midt i at de spiser, osv.. Han skaber dermed en kaotisk stemning eller hvad man skal sige. Hans far og jeg har derfor mere travlt med at styre ham end at være nærværende med gæsterne.
Jeg synes vi tildeler ham meget opmærksomhed, men jeg synes også at han aldersmæssigt burde kunne forstå at man indimellem selv må underholde sig, og at dette ikke betyder “lav alt det ballade du kan finde på”... Vi taler meget med ham om, at mærke efter indeni sig selv, hvis kroppen bliver træt eller urolig er det helt ok at sige det, og sætte sig og se en film, ligge et puslespil, kigge i en bog osv. Men det er enormt svært for ham at praktisere. Han øver sig, men der er fortsat lang vej. En gang har han sagt ”Mor, du siger jeg skal sige til når jeg er træt, det er jeg nu, jeg vil gerne ind og ligge på sofaen”. Så han forstår godt hvad det er vi snakker med ham om, og som sagt øver han sig. Men der er også bare stadig rigtig mange gange hvor det hele kører op i en spids for ham. Hvordan lærer vi ham bedst at navigere i denne tilstand. Jeg opfatter det som spænding over at der kommer gæster, og lysten til at være sammen med dem, men det bliver bare alt for voldsomt..
Håber du kan bidrage med et eller andet; er det normalt når man lige er fyldt 4, hvad kan vi gøre, hvordan hjælper vi ham til at rumme spændingen, hvordan fortæller vi ham på en anerkendende måde at nu skal han lege selv, osv......??
De bedste hilsner
Mor B