Håndtering af 3-årig

28. maj 2018

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Håndtering af 3-årig

Kære Helen.

Jeg håber du kan hjælpe mig med at få nogle redskaber til at håndtere opdragelsen af min søn. Han er 3 år og 4 mdr og har en tvillingesøster. De er forskellige som nat og dag. Hun er moden, lidt forsigtig, taler fuldstændig rent, tager selv tøj og sko på og gør sig i det hele taget umage for at opnå vores anerkendelse. Hun har nemt ved at koncentrere sig, og virker nogen gange ældre end hun er. Hun bliver hurtigt ked af det ved det mindste skæld ud og er et følsomt gemyt. Et nemt barn med andre ord.

Vores dreng er udfordrende og går os efterhånden noget på nerverne. Han er ikke nær så moden, er højrøstet, har meget kropslig energi dagen lang, har nemt til grin, men også raserianfald. Problemet er, at han meget bevidst gør ting, han har fået at vide adskillige gange han ikke må. Jeg er bevidst om at der er forskel på drenge og pigers væremåde og modenhed.

Som eksempel har han fået forbud mod at lege med haveslangen x 100, uden at han holder op med det, så snart vi kigger den anden vej. Vi har nu ...

Annonce

... installeret én uden for hans rækkevidde, men han finder bare noget at stå på for at nå den alligevel. Får han at vide, at han ikke skal spytte ved bordet, bliver han ved længe, indtil han bliver talt meget direkte til, helst af hans far. Selvom vi som forældre efterhånden taler med meget store bogstaver, virker han ligeglad med, hvad vi siger. Det er nærmest kun det at blive båret i seng eller lignende konsekvens, han tager alvorligt. Pædagogerne siger også at han skal have sagt tingene meget direkte og flere gange før han stopper med unoder. Og alligevel kan han have glemt det dagen efter.

Jeg ved ikke om det er en måde at få vores opmærksomhed på? En anden ting, der frustrerer mig, er at han som udgangspunkt kun har min mands respekt, mine ord preller af.

Jeg er ked af at jeg snart ikke magter at have begge børn hjemme på hverdage, hvis jeg har en fridag, da jeg bliver så frustreret over alle de irettesættelser. Jeg er helt flov over at have det sådan, at jeg ikke synes jeg kan håndtere mit eget barn:-(

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!