Brev:
Håndtering af 3-årig
28. maj 2018
Alder:
3 år, 4 mdr.
Håndtering af 3-årig
Kære Helen.
Jeg håber du kan hjælpe mig med at få nogle redskaber til at håndtere opdragelsen af min søn. Han er 3 år og 4 mdr og har en tvillingesøster. De er forskellige som nat og dag. Hun er moden, lidt forsigtig, taler fuldstændig rent, tager selv tøj og sko på og gør sig i det hele taget umage for at opnå vores anerkendelse. Hun har nemt ved at koncentrere sig, og virker nogen gange ældre end hun er. Hun bliver hurtigt ked af det ved det mindste skæld ud og er et følsomt gemyt. Et nemt barn med andre ord.
Vores dreng er udfordrende og går os efterhånden noget på nerverne. Han er ikke nær så moden, er højrøstet, har meget kropslig energi dagen lang, har nemt til grin, men også raserianfald. Problemet er, at han meget bevidst gør ting, han har fået at vide adskillige gange han ikke må. Jeg er bevidst om at der er forskel på drenge og pigers væremåde og modenhed.
Som eksempel har han fået forbud mod at lege med haveslangen x 100, uden at han holder op med det, så snart vi kigger den anden vej. Vi har nu installeret én uden for hans rækkevidde, men han finder bare noget at stå på for at nå den alligevel. Får han at vide, at han ikke skal spytte ved bordet, bliver han ved længe, indtil han bliver talt meget direkte til, helst af hans far. Selvom vi som forældre efterhånden taler med meget store bogstaver, virker han ligeglad med, hvad vi siger. Det er nærmest kun det at blive båret i seng eller lignende konsekvens, han tager alvorligt. Pædagogerne siger også at han skal have sagt tingene meget direkte og flere gange før han stopper med unoder. Og alligevel kan han have glemt det dagen efter.
Jeg ved ikke om det er en måde at få vores opmærksomhed på? En anden ting, der frustrerer mig, er at han som udgangspunkt kun har min mands respekt, mine ord preller af.
Jeg er ked af at jeg snart ikke magter at have begge børn hjemme på hverdage, hvis jeg har en fridag, da jeg bliver så frustreret over alle de irettesættelser. Jeg er helt flov over at have det sådan, at jeg ikke synes jeg kan håndtere mit eget barn:-(
Hilsen