At blive storebror - 3 år

16. april 2018

Kategori:
Alder:
3 år

At blive storebror - 3 år

Hej Helen.

Vi har jo som sagt fået lillesøster som er 5 uger i dag og storebror er lige fyldt 3 år. Jeg er alene med begge børnene fra 5 morgen til kl. 17 om aften. Storebror er så i børnehave fra kl. 9 til 14. Han er rigtig sød ved sin lillesøster og virker glad for hende men han er begyndt at kræve min opmærksomhed endnu mere. Og det havde jeg helt forventet og gør meget ud af at bruge så meget tid som muligt med ham og lægge vægt på at han er en god storebror osv så han ikke føler sig overset. Jeg henter ham også tidligt fra børnehave fordi jeg har det dårligt med han skal være afsted så længe. Men er kommet i tvivl om det er bedre at lade ham blive til kl. 15 da han ofte er ked af jeg ikke kan give ham fuld opmærksomhed derhjemme.

Men han vil kun lege med mor, han er ikke så god til at lege selv og spørger tit "hvorfor skal du vugge lillesøster" ...

Annonce

... "hvorfor sover hun ikke" - for hun har rigtig mange opvågninger så jeg bruger meget tid på at enten vugge hende i slyngevuggen eller på armen så jeg har sjældent meget mere end 5-10 min af gangen til at lege med ham fordi hun simpelthen har så mange opvågninger og/eller skal ammes i søvn. Skal jeg begynde at se om man kan opfordre storebror til at lege mere selv? Eller har du andre gode råd? Har simpelthen så dårlig samvittighed over for ham men alternativet er at lillesøster græder rigtig meget.

Et tillægsspørgsmål er, at vi i dag har været til 5 ugers undersøgelse med lillesøster som viser, at hun har taget 700g på og vejer nu 4800g på 5 uger dvs. 140g om ugen. Er det nok? Jeg tænker bare om hendes dårlige søvn måske kan skyldes sult? Jeg har lige prøvet at malke ud for første gang og kunne kun malke 30-40 ml ud på 20 min fra begge bryster.

Med venlig hilsen
Sao

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin