Brev:
Den snakkende storebror
11. april 2018
Alder:
3 år, 6 mdr.
Den snakkende storebror
Hej Helen.
Vi har en dreng på 4 år, som har været storebror i et halvt år. Han er vildt glad for sin lillesøster og er aldrig sur eller lignende på hende. Han har dog haft svært ved at mor også skulle rette opmærksomhed mod lillesøster. Men det tænker jeg er helt normalt og måske også et sundhedstegn.
Dog er han virkelig begyndt at snakke Meget. Ikke fordi der er noget galt i det overhovedet. Men det er konstant, og jeg mærke jeg ikke hele tiden kan svare ordentligt tilbage, fordi det er så overvældende når en hele tiden forlanger svar og forklaringer. Hvis jeg på en ordentlig måde siger til ham, mor lige har brug for lidt ro eller mig og far skal og så lige ha lov til at sige noget til hinanden. Så bryder hans verden samme. Samtidig skal der ikke særlig meget til at vælte hans verden. Hvis noget ikke lykkedes for ham.
Jeg er nervøs for om det er pga der er kommet et barn mere, at han ikke føler sig lige så meget værd mere, og han er nødt til at blive hørt hele tiden. Så vi ikke har fokus rettet mod lillesøster.
Hvordan skal man tackle sådan en situation? Og få lidt kampgejst tilbage til min dreng, og er det bare meget normalt en dreng på 4 år har meget på hjertet ?
Det skal ikke misforstås, jeg synes selvfølgelig det er dejligt at han er så nysgerrig og interesseret. Men det her er lige over grænsen :)