Brev:
Opdragelse - gør vi det rigtige?
11. februar 2018
Alder:
22 mdr.
Opdragelse - gør vi det rigtige?
Hej Helen
Vores dreng er 22 mdr. Han får den største ros fra vuggestuen og ja når han bliver passet af bedsteforældre. Herhjemme oplever vi også en dreng der er glad, nysgerrig, sjov, kærlig og selvstændig, en ren fornøjelse sagt med en kæmpe stolthed.
MEN
Indenfor de sidste 2 måneder er vi startet i en ny liga vi endnu ikke har prøvet før. Vi er til tider faktisk magtesløse og har brug for sparring om vi gør det rigtige.
Når vores dreng gør noget han ikke må fortæller vi ham stille og roligt at det må han ikke - dette gør vi en gang eller to. 3. gang fjerner vi ham og prøver at distrahere men noget andet. 4 gang sætter vi ham det samme sted i hjemmet ( timeout) og siger stop.
Herefter er vi magtesløse, for det stopper ikke efter 4. gang. De største scenarier er at han leger i sofaen, kravler på bordene, Vil lege på trappen og ja nogle gange måltiderne. Jeg har desværre set mig selv hæve stemmen, ikke kunne overskue at tage kampen for 20. gang men mange gange gør vi det, men hold op det er hårdt.
Er det fordi han er understimuleret, overstimuleret eller andet? vi bemærker tit når han er træt er det slemt og i "ulevtimen" uagtet om det er hverdag eller weeekend.
Hvad er det rigtige her?
En anden ting ift opdragelse er hvad vi kan forvente af ham
Vi vil gerne have at han hjælper med at bære ud og rydde op. Og mange gange er det igen en sand fornøjelse. Andre gange taler vi for døve øren, men forstår han det? Et eksempel var at han havde smidt alt vores tøj på gulvet som var lagt sammen. Jeg sagde det skal da op igen skat, og han ligger det op MEN for så at hive endnu mere ned igen. Herefter var det for døve øren, og efter 30 min vælger jeg selv at rydde det op. Men hvad kan vi forvente?
Hilsen