Opdragelse - gør vi det rigtige?

11. februar 2018

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Opdragelse - gør vi det rigtige?

Hej Helen

Vores dreng er 22 mdr. Han får den største ros fra vuggestuen og ja når han bliver passet af bedsteforældre. Herhjemme oplever vi også en dreng der er glad, nysgerrig, sjov, kærlig og selvstændig, en ren fornøjelse sagt med en kæmpe stolthed.

MEN

Indenfor de sidste 2 måneder er vi startet i en ny liga vi endnu ikke har prøvet før. Vi er til tider faktisk magtesløse og har brug for sparring om vi gør det rigtige.

Når vores dreng gør noget han ikke må fortæller vi ham stille og roligt at det må han ikke - dette gør vi en gang eller to. 3. gang fjerner vi ham og prøver at distrahere men noget andet. 4 gang sætter vi ham det samme sted i hjemmet ( timeout) og siger stop.

Herefter er vi magtesløse, for det stopper ikke efter 4. gang. De største scenarier er at han leger i sofaen, kravler på bordene, Vil lege på trappen og ja nogle gange ...

Annonce

... måltiderne. Jeg har desværre set mig selv hæve stemmen, ikke kunne overskue at tage kampen for 20. gang men mange gange gør vi det, men hold op det er hårdt.

Er det fordi han er understimuleret, overstimuleret eller andet? vi bemærker tit når han er træt er det slemt og i "ulevtimen" uagtet om det er hverdag eller weeekend.

Hvad er det rigtige her?

En anden ting ift opdragelse er hvad vi kan forvente af ham

Vi vil gerne have at han hjælper med at bære ud og rydde op. Og mange gange er det igen en sand fornøjelse. Andre gange taler vi for døve øren, men forstår han det? Et eksempel var at han havde smidt alt vores tøj på gulvet som var lagt sammen. Jeg sagde det skal da op igen skat, og han ligger det op MEN for så at hive endnu mere ned igen. Herefter var det for døve øren, og efter 30 min vælger jeg selv at rydde det op. Men hvad kan vi forvente?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder