Brev:
Skriger og vil have babs
24. januar 2018
Alder:
14 mdr.
Skriger og vil have babs
Hej igen.
Min datter er jo meget glad for babsen og ville gerne hænge i den det meste af dagen, hvis hun kunne. Hun bruger den til mad, til tryghed, til hygge og til at "nulstille" sig selv.
Nu er jeg jo begyndt at skulle trappe ned og det er lykkedes at aftenamme i vores sofastol i soveværelset, og så putte hende i sengen uden babs bagefter, hvilket er "hænder og hovedet" fantastisk, at hun hurtigt har accepteret det så hurtigt!
Nå, men min datter er meget signalstærk og reagerer fra 0-100 på få sekunder i gråd, flitsbue, skrig etc., i skift og overgange (f.eks. hjem fra vuggestue), når hun er træt om eftermiddagen, når tingene ikke vil som hun vil eller hun ikke må noget i hjemmet. Hun kammer fuldstændig over.
Jeg er selv uddannet pædagogisk og i marte meo etc., så jeg kender til og bruger udviklingsstøttende kommunikation som "åh skat, hvor ærgerligt. Du blev helt ked af det. Prøv igen. Jeg vil gerne hjælpe dig" etc. Jeg tager hende op, giver hende et knus, vugger hende lidt i min favn eller tager hende i hånden hen til noget andet. Jeg siger "nej", når jeg skal og prøver at hjælpe hende med at rumme nej´et.
Men ofte knækker filmen bare helt for hende, og hun skriger og bliver ked af det - nogle gange i halve og hele timer. I disse tilfælde kan jeg næsten ikke få hende ud af følelsen - kun hvis jeg bruger babsen. Så falder hun ned med det samme og nulstiller sig selv fuldstændig. Hun tager en pause og lader sig selv slappe helt af - nogle gange i 15-20 min. OG så er hun klar igen og i glimrende humør.
Det jeg vil spørge om er et råd til, hvad jeg kan gøre nu, hvor jeg jo skal trappe kraftigt ned i amningerne og ikke kan tilbyde hende brystet hver til hveranden time? For hun har virkelig mange nedsmeltninger for tiden og jeg føler mig bare som en virkelig "dum" mor.
På forhånd tak.