Hjælp til at få far ind i varmen

19. januar 2018

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Hjælp til at få far ind i varmen

Kære Helen.

Vi har en datter på 1 ½ år som faktisk altid har haft det svært ved at være alene med sin far. I starten troede vi det var fordi jeg ammede og hun ikke ville have flaske, så der var kun et sted maden kunne komme fra. Da hun blev 8-9 mdr og det fortsatte håbede vi på at det bare var forbigående morsyge eller et symptom på at være startet vuggestue (som hun startede i som 11 mdr) men det bliver ved med at eskalere.

Det er nu næsten umuligt for far at være alene med hende og hvis jeg er i huset så er det kun mig der kan made, bade, putte, skifte ble, læse bog, lege osv. Hvis jeg kortvarigt forlader hende (toilettet skal vi jo alle) så græder hun udbrudt til vi er genforenet, far kan ikke trøste, hun kunne aldrig finde på at gå med far frivilligt ud i køkkenet f.eks. for at få noget at drikke mens jeg er i stuen (hun giver sig til at græde eller kaster sig på gulvet hvis jeg ikke går med selvom far står klar med hånden og diverse lokkemidler) og hvis jeg ikke er hjemme er hun sur, en smule aggressiv (slår og bider), græder meget, går ud til hoveddøren konstant, og kan ikke puttes.

Det tager rigtig hårdt på far at blive så meget afvist af sin datter og det er synd for vores datter. ...

Annonce

... Jeg er bange for at det er ved at gå i hårdknude for dem. Sidst men ikke mindst har jeg svært ved at være ude af huset fordi mine tanker hele tiden er på hvordan de klarer det der hjemme.

Hun elsker sin vuggestue og har ikke noget imod at blive afleveret der om morgenen (det er mig der aflevere). Hun vil også gerne være alene med farmor eller mormor. Vi har før i tiden været meget opmærksom på at dele alt imellem os, så vi skiftedes til at bade hende, skifte ble osv, men fordi hun nu efter hånden protestere så meget er det stort set kun mig der tager sig af hende. Det er selvfølgelig også mig som putter hende i løbet af natten når hun vågner. Far byder sig til hver eneste gang der er en mulighed, så han kæmper virkelig. Jeg er opmærksom på ikke at virke som om jeg reder hende fra far når jeg kommer hjem osv.

Hvad pokker gør vi? Vi er blevet enige om at søge noget hjælp inden det er for sent. Men hvem kan hjælpe os? Vi har kontaktet vores sundhedsplejerske, men der blev vi bare henvist til personalet i vuggetuen. Mavefornemmelsen siger mig at det ikke rigtig er der vi skal hente hjælpen. Skal vi finde en børnepsykolog, marte meo, en familievejleder eller noget helt tredje?

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor