Smider med maden

5. januar 2018

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Smider med maden

Kære Helen

Jeg har jo en af verdens sødeste små drenge. Han er nu lidt 13,5 mrd og han trives og er glad. Han har fra han var 6 mrd spist derudad og har altid kunne li’ alt og været dygtig til at spise selv - med hænderne.

Vi er gået i gang med at lære ham at spise med gaffel og ske. Han har fanger fidusen med at bestikket skal ned i maden, men kan ikke finde ud af at stikke gaflen i eller få grøden på skeen osv.

Ofte lægger jeg gaflen foran ham med en bid mad på eller han holder gaflen og vi hjælpes af med at få biden på. Han spiser også stadig med hænderne men er også dygtig til lige hurtigt at snupper maden på gaflen.

MEN den sidste måned (eller lidt mere) har vi en evig kamp med ham, da han demonstrativt og med vilje smider/kaster maden på gulvet. Han kan sågar finde på at sådan “true” med det og så lade være med at kaste det og komme det i munden.

Det er IKKE fordi han ikke kan li’ maden. Jeg vil både beskrive det som en bevidst handling på baggrund af ovenstående, men også som noget han ...

Annonce

... bare gør på automatik. Hvis jeg samler agurkestaven op fra gulvet og giver ham den igen, så kan det sagens være at han spiser den.

Jeg er i tvivl om, hvordan jeg burde reagere på det. Vi er snart godt trætte af det.

Det skal tilføjes at han gør det om han er træt/ikke træt, sulten/ikke sulten, glad/sur, sov.

Vores reaktion indtil nu er at sige nej! og give ham “blikket”:) Vi rykker maden væk, så han ikke kan nå den, da vi ellers har det overalt. Det ender desværre bare ofte med at jeg sidder og mader ham, hvilket jeg jo ellers ALDRIG har gjort før fordi han har været så dygtig til at spise selv. Vi har altid været så stolte af at han bare have så meget styr på det, hvorimod nu hvor der er pinligt at han smider sådan med det og tilmed er “fræk”.

Vi er ellers gode til at et nej er et nej, men det er svært når han smider med maden, da vi ikke synes vi bare fx kan tage ham ned og droppe maden.

Han gør det også i vuggestuen, hos bedsteforældre, osv.

God råd tages imod med kyshånd!

Kærlig hilsen
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.