Brev:
Lidt svært at være storebror
29. december 2017
Alder:
4 år
Lidt svært at være storebror
Kære Helen.
Jeg er så heldig, at jeg har fået barn nummer 2 for otte uger siden :-)
Vores børn er længe ventet og resultatet af mange års fertilitetsbehandling. Måske derfor har vi i de små 4 år vores søn har været enebarn, givet ham rigtig meget opmærksomhed - måske endda lidt for meget. Han er vant til, at vi nærmest altid er tilgængelige og opmærksomme på ham - alle weekender drejer sig om ham, og hvad han kan lide at lave - og i både børnehave og vuggestue har vi altid fået at vide, at han har været meget velfungerende ikke mindst socialt.
Da lillebror kom til verden, var vi forberedt på, at der nok ville komme lidt jalousi - og jeg synes at både min mand og jeg har sørget for at give ham masser af opmærksomhed og rose ham for hans rolle som storebror.
Storebror viser det meste af tiden stor interesse for lillebror. Taler med ham, leger med ham og krammer og kysser ham rigtig meget.
Der er dog et par ting, jeg håber du har et forslag til, hvordan vi kan håndtere.
Jeg synes vores store søn ind imellem har virket meget voldsom. Han løber rundt hjemme i lejligheden, råber meget højt i stedet for at tale, som vi plejer - og andre gange græder han over småting, som han hidtil har kunne håndtere mere modent. Hvordan støtter og hjælper vi ham?
Den anden ting er, at han ikke forstår sin lillebrors "skrøbelighed" han krammer ham til tider meget hårdt, råber højt i hans nærhed osv. Jeg ved, at jeg ikke håndterer det rigtigt. Jeg hører mig selv gang på gang sige "du skal være forsigtig med lillebror", hvortil han svarer: "ja, ja - det er jeg også". Når jeg beder ham stoppe går der ca. 30 sekunder, før han gør det samme igen. Hvordan tackler jeg det mere fornuftigt?
Endelig har jeg et par gange oplevet ham være nærmest "fjendtlig" overfor lillebror. En dag hvor lillebror græd, mens vi sad og legede sagde han f.eks. "Du skal ikke tage ham op mor". Jeg ved godt at han ikke forstår situationen helt, men blev alligevel lidt overrasket, da jeg aldrig har oplevet ham sådan før.
Lillebror døjer lidt med maven, og kan derfor være ked af det, og jeg sidder derfor med ham mange timer dagligt. Et par gange om ugen sørger jeg for at komme alene ud med vores store dreng - ved lige at tage 20 minutter på legepladsen eller ud at handle sammen.
Håber du kan hjælpe os lidt videre.