Lidt svært at være storebror

29. december 2017

Kategori:
Alder:
4 år

Lidt svært at være storebror

Kære Helen.

Jeg er så heldig, at jeg har fået barn nummer 2 for otte uger siden :-)

Vores børn er længe ventet og resultatet af mange års fertilitetsbehandling. Måske derfor har vi i de små 4 år vores søn har været enebarn, givet ham rigtig meget opmærksomhed - måske endda lidt for meget. Han er vant til, at vi nærmest altid er tilgængelige og opmærksomme på ham - alle weekender drejer sig om ham, og hvad han kan lide at lave - og i både børnehave og vuggestue har vi altid fået at vide, at han har været meget velfungerende ikke mindst socialt.

Da lillebror kom til verden, var vi forberedt på, at der nok ville komme lidt jalousi - og jeg synes at både min mand og jeg har sørget for at give ham masser af opmærksomhed og rose ham for hans rolle som storebror.

Storebror viser det meste af tiden stor interesse for lillebror. Taler med ham, leger med ham og krammer og kysser ham rigtig meget.
Der er dog et par ting, jeg håber du har et forslag til, hvordan vi kan håndtere.

Jeg synes vores store søn ind imellem har virket meget voldsom. Han løber rundt hjemme i lejligheden, råber meget højt i stedet for at tale, som vi plejer - og ...

Annonce

... andre gange græder han over småting, som han hidtil har kunne håndtere mere modent. Hvordan støtter og hjælper vi ham?

Den anden ting er, at han ikke forstår sin lillebrors "skrøbelighed" han krammer ham til tider meget hårdt, råber højt i hans nærhed osv. Jeg ved, at jeg ikke håndterer det rigtigt. Jeg hører mig selv gang på gang sige "du skal være forsigtig med lillebror", hvortil han svarer: "ja, ja - det er jeg også". Når jeg beder ham stoppe går der ca. 30 sekunder, før han gør det samme igen. Hvordan tackler jeg det mere fornuftigt?

Endelig har jeg et par gange oplevet ham være nærmest "fjendtlig" overfor lillebror. En dag hvor lillebror græd, mens vi sad og legede sagde han f.eks. "Du skal ikke tage ham op mor". Jeg ved godt at han ikke forstår situationen helt, men blev alligevel lidt overrasket, da jeg aldrig har oplevet ham sådan før.

Lillebror døjer lidt med maven, og kan derfor være ked af det, og jeg sidder derfor med ham mange timer dagligt. Et par gange om ugen sørger jeg for at komme alene ud med vores store dreng - ved lige at tage 20 minutter på legepladsen eller ud at handle sammen.

Håber du kan hjælpe os lidt videre.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre