Hvor hård skal jeg være?

24. november 2017

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Hvor hård skal jeg være?

Hej Helen

Når jeg f.eks. henter min søn fra vuggestuen, er det nogle gange svært at få ham med ud til bilen. Han vil hellere gå rundt på legepladsen, kigge på gyngerne og andre ting på legepladsen.

Jeg viser interesse og syntes at det er helt fint at han går lidt rundt på legepladsen og leger lidt med spande osv. Vi taler lidt om tingenge og går en lille tur. Men jeg siger også "kom skat, lad os gå op til bilen" "vi skal hjem nu" osv. Jeg vil gerne have at han selv går med mig, jeg kan jo vælge at bære ham fra vi går ud og op til bilen. Men det gør jeg ikke, medmindre vi har meget travlt.

Mit spørgsmål er bare hvor bør grænsen gå? Er det ok at han går lidt rundt og leger lidt på legepladsen? Eller skal være mere hård og ...

Annonce

... kontant "Nu skal vi hjem" og tage ham op.

Et andet eksempel, når vi skal ud og kører, så er der engang imellem hvor han kommer lidt ud før mig også er han allerede ved stien på vej til vores fælles legeplads og peger mod legepladsen og vil gerne derhen. Hvordan bør jeg reagere på det? Skal jeg sige nej nu skal vi ud og kører eller er det ok at han får lov til at lege lidt på legepladsen inden vi kører? Når jeg tager ham op for at bære han græder han ofte fordi han hellere vil på legepladsen.

Jeg kommer også i tanke om de forældretyper du skriver om i din bog, ofte føler jeg mig som den forældretyper der abare giver barnet lov til alt fordi jeg virkelig gerne vil tilfredstille hans behov.

Har du nogle ideer?

Hilsen
mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder