Tisse uheld og sensitiv

14. november 2017

Kategori:
Alder:
4 år

Tisse uheld og sensitiv

Kære Helen.

Nu har jeg brug for nogle gode råd fra dig.

Min yngste søn er akkurat fyldt 4 år. Han er en dejlig dreng som vi elsker inderligt, men vi har en del udfordringer med ham.

Jeg har skrevet til dig før angående hans sprogudvikling som er cirka 1 år og 3 måneder forsinket. Nu har han fået en ”hjælper” på afdelingen i 4-5 timer om ugen som skal støtte og styrke ham sprogligt. Vi synes begge at der er sket en positiv forandring med hans sprog siden i sommers, det er dejligt!

Vi fik dog af vide i børnehaven at der for 4 uger siden har været en episode hvor han tissede indenfor i et legerum i børnehaven - ikke i bukserne - men han havde tisset rigtig på gulvet. Han har været blefri om dagen siden i sommers, men med cirka 1 tisse uheld i børnehaven om ugen (oftest når han er ude at lege i regntøj og ikke får sagt til de voksne at han skal tisse). Børnehaven blev utrolig bekymrede for den ene situation med tisseriet indenfor i legerummet - så de ville faktisk have et møde med os omkring det. Jeg syntes at det var lidt overilet reaktion og spurgte om der var andre årsager til at de ville have mødet, men det var der ikke. Vi blev enige om at afvente og se det an.

Vi snakkede med vores søn om uheldet og vi spurgte ham (helt roligt og pænt) om hvorfor at han havde tisset indenfor. Han havde ikke noget svar på det, men han sagde at han ikke ville gøre det igen. Vi sagde at det var fint og at han bare måtte prøve at skynde sig på toilettet en anden gang.

Her til aften oplevede vi dog en lignende situation. Vi skulle spise aftensmad og han blev sur fordi at vi allerede havde hældt mad op på hans tallerken. Han begyndte at skrige voldsomt og gik ind på sit værelse og smækkede døren. Herefter var der stille også gik jeg ind til ham efter 5 minutter og spurgte om han ikke ville med ud og spise, så kunne han selv få lov at hælde op på sin tallerken. Men da jeg kiggede ned på gulvet så jeg at han havde tisset på gulvet. Jeg spurgte ham igen helt roligt og uden at blive sur hvorfor at han havde tisset på gulvet, men det kunne han ikke svare på. Jeg gik hen til ...

Annonce

... ham og sagde at jeg ikke ville have at han tisser på gulvet og at jeg gerne ville have at han hjælper mig med at tørre op. Hvilket han gjorde. Herefter fortsatte aftenen egentlig fint, men han ville side på mit favn og spise aftensmad.

Generelt er han meget på mig. Han vil have at jeg gør ALT og ikke far. Det er faktisk lidt ondt for far, som så gerne vil hygge med ham, men bliver afvist. Det skal siges at hvis jeg ikke er der, så hygger de to rigtig meget sammen.

Jeg skal spørge fra far hvad han kan gøre for at ”måtte” komme nærmere yngste sønnen når jeg er i nærheden. Skal han bare acceptere at sådan er det bare for øjeblikket, eller kan vi godt insistere på at far gør visse ting eksempelvis børste tænder mm.

Han trives i børnehaven. Men han er meget sårbar overfor forandringer. Mormor kom på besøg for 1 uge siden og de to har et super nært forhold. Men 2 gange i denne uge har han reageret meget kraftigt når jeg har afleveret ham i børnehaven - grædt og bedt mig om at holde ham og ikke gå på arbejde. ”Nej, mor du må ikke gå på arbejde så bliver jeg ked af det”. Sådan plejer han aldrig at reagere. Jeg tror selv at det har noget at gøre med at min mor er her nu og at rutinene er lidt forandrede (blandt andet sovepladser, at mormor hente istedet for mor m.m.). Han er også sensitiv overfor høje lyde og træthed (hvis man kan være sesitiv overfor træthed?) og så hader han at børste tænder og vi har fundet ud af at det skyldes tandpasta smagen, så han er åbenbart også sensitiv overfor smag. Vi bruger zendium classic.

Han kan sagtens finde på at slå os når han er træt om aftenen og ikke vil have børstet tænder (han slår ikke andre i børnehaven). Vi siger tydeligt fra når han gør det, men vi afleder også en del om aftenen netop fordi at han er så træt. Han sover 12 timer om natten og sover tungt, vågner aldrig om natten.

Men han er også bare en kærlig gut som vil sidde hos mig og få tryghed og kærlighed. Han siger ofte at han elsker mig og at han bare gerne vil være sammen med mig hele tiden.

Håber at du kan komme med nogle råd og tanker.

Venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder