Vil helst have mor til alt

3. november 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Vil helst have mor til alt

Hej igen.

Min dejlige datter på 2 år og 7 mdr har lige nu en periode, hvor hun hele tiden vil bestemme (så meget som muligt :)), og hendes verden bryder tit sammen, hvis det ikke bliver sådan. Det skal siges, ar hun heldigvis ikke værger sig så meget mod luren længere, så den får hun hver dag i øjeblikket -heldigvis!

Især har hun meget med, at hun gerne vil have mig til alt fremfor far. Tandbørstning, bleskift osv osv. Især når hun er træt, syg, pylret. Sådan var det også langt tid før jeg blev gravid eller fødte lillesøster. Især nat og morgen er et problem, fordi vi har en klar aftale om, at det er min mand, som går ind til hende om natten (han sover på madras ved hendes tremmeseng, hvis hun kalder -det har fungeret rigtig fint i et stykke tid og hun sover faktisk igennem en del nætter efterhånden). Nu er hun så begyndt at blive helt opløst i gråd om natten, fordi hun gerne vil have mig derind (jeg er i soveværelset ved siden af sammen med lillesøster....).

Det hele startede med, at i stedet for, at det konsekvent var min mand som stod op sammen med hende om morgenen (altså først om morgenen, ikke om natten), så har der været et par morgener, hvor jeg har villet glæde min mand og tilbudt at stå op (det er nemlig ret tidligt herhjemme :)), så han kunne sove lidt mere. Og pludselig tror ...

Annonce

... vores store pige, at hun kan/skal vælge, hvem der står op med hende, hvem der kommer ind om natten, vil ned og vække mig og lillesøster meget tidligt, selvom hun hygger med far osv.... Og i disse tilfælde virker det ikke som om, hun prøver grænser af egentlig, men nærmere som om, hun ikke kan rumme, at tingene ikke går lige, som hun vil. Hun har helt sikkert temperament, men er også meget følsom og klog.

Er det (stadig) lillesøster-jalousi, tror du? Eller kan hun bare ikke klare "fleksibiliteten"/ændring/usikkerhed i rytmen? Generelt synes jeg, hun er meget følsom overfor ændringer i hverdagsrytmen, men vi er nogle gange nødt til at bryde den, sådan ER livet jo. Min mand har rejst en del i de første par år af den stores liv, hvorfor hun ofte har været vant til, at jeg var den der mest gjorde tingene sammen med hende. Når han nogle gange er afsted nu, så er det jo også mig, så måske forvirrer det hende, at jeg nogle gange godt kan/vil, men ikke altid.

Vi har forsøgt mange gange at sige, at "nogle gange er det far og nogle gange mor. Det bestemmer vi". Hensigten er primært at fritage hende fra de tusinde af valg, hun skal træffe, hvis hun tror, hun skal tage stilling til, hvem der skal gøre hvad hele tiden, men hun forstår det ikke, og bliver nærmere frustreret end lettet.

Venlig hilsen
mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39