Brug af konsekvens

3. november 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Brug af konsekvens

Hej Helen.

Vores dejlige pige på 2 år og 7mdr prøver mange grænser af i øjeblikket og hendes yndlings ord er nej :) det er på et fuldstændig normalt niveau, det er jeg sikker på, men kan stadig være temmelig anstrengende :)

Mit spørgsmål går på, hvordan vi håndterer situationer, hvor vi gerne vil have hende til at gøre, som vi siger... Fx tag dit tøj af/på, kom med ind/ud osv, hvis hun bare siger nej (årsager kan fx være, at hun bare ikke har lyst, har gang i en leg eller bare for at ville det modsatte af os).

Jeg har prøvet at sige det samme gentagende gange, hvilket ofte bare trækker det i langdrag eller det ender i irritation fra min side eller gråd fra hendes. Faktisk er det, der virker bedst og mindst konfliktfyldt at bruge konsekvens. Fx ser vi ofte tv i 10-20 min om morgenen efter morgenmad. Jeg kan bruge den "konsekvens" til alle morgenrutiner fx, hvis hun ikke vil tage sit nattøj af, kan jeg sige "der er ingen tv, før du har taget tøjet af, fået ny ble og tøj på og spist morgenmad". Det virker rigtig ...

Annonce

... fint, som en "godbid" eller som konsekvens, hvis hun nægter (så skal vi ikke se tv).

Har du en bedre/anden metode, hvis det ikke er pædagogisk...? Egentlig synes jeg det virker godt, da hun makker ret, uden vi får konflikter og vi har som regel en god stund gennem det hele, fremfor konflikter ved hver del.

I den lidt mindre pædagogiske ende kan jeg også høre mig selv sige fx "skal vi køre hjem nu i stedet?", hvis vi fx er henne og besøge nogen, og hun ikke vil et eller andet (vaske hænder, tage sine sko af/på osv osv osv -listen kan være laaaaang). Hvor jeg i et roligt toneleje sætter en konsekvens på. Så siger hun selvfølgelig "nej, jeg vil gerne blive", og så siger jeg stadig roligt "okay, men så skal du altså lige det her...".

Er det en dårlig "taktik"? Det skal lige med, at vi jo har en lille lillesøster på 4 mdr, så jeg har jo ofte een på armen, mens mange af disse situtationer foregår, så har ikke armene helt fri til fx at lege/guide/hjælpe hende, for at få tingene til at glide lidt mere.

Venlig hilsen
mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt