Jaloux søn

6. august 2017

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Jaloux søn

Hej Helen

Jeg skriver til dig angående min søn på knapt halvandet år. Han er meget jaloux. Hans far og jeg må ikke kramme eller lignende uden at han går helt i baglås. Han bliver stiktosset og kan finde på at begynde at skrige. Vi har prøvet forskellige ting - både tage ham med i krammeren (hvor han så skubber min kæreste væk og kun vil kramme mig), samt at sige stille og roligt til ham at han lige må vente et øjeblik og at vi gerne må kramme hinanden (hvilket ikke gør nogen forskel).

Han har en storebror på 9 år, som er hos os hver anden uge (hos sin mor de modsatte uger) - de to drenge elsker hinanden over alt på jorden og de leger virkelig godt sammen. Min søn har også lidt svært ved hvis jeg krammer min bonussøn eller giver ham et kys, men det er ikke lige så slemt som når det er med hans far.

Jeg kunne forestille mig at det nok er fordi hans far ikke bruger ret meget tid med os - dvs. han er nok ikke så vant til at se os kramme. Men han skal jo alligevel lære at det må vi gerne uden at han skal blive sur over det. Har du nogle forslag til hvordan vi gør det bedst? Det er ikke en mulighed at få hans far til at bruge ...

Annonce

... mere tid sammen med os - men det er en længere historie. Jeg leder efter et tiltag der kan bruges når vi står i situationen, og som med tiden vil lære vores søn at det er ok - hvis dette altså findes...

Han er de sidste par måneder begyndt at bide her hjemme. Men det virker ikke som om at det er af afmagt. Det er ikke pludselige bid - han tager langsomt ”tilløb” til det, så man kan se at det er det han skal til og så kan jeg som regel nå at sige ”Nej, du må ikke bide. Du må gerne prutte” - hvorefter han prutter én på maven eller armen (med munden) i stedet for. Dog er det ikke altid jeg når at stoppe ham/flytte fokus, og han ender med at få bidt.

Han bed forleden nede i vuggestuen, hvor de samtidig gav udtryk for at han var meget jaloux når nogle af de andre børn fik opmærksomhed fra den pædagog han gerne ville være hos. Det virkede som om at de koblede de to ting - det at bide og jalousien. Jeg ved godt det er svært for dig at sige ret meget om, men tror du der er en sammenhæng?

Og hvordan får jeg ham til at stoppe - både med at bide men også med at være jaloux (hvis ikke de to ting hænger sammen)?

Ser frem til dit svar.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder