Skrigende 2-årig

4. august 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Skrigende 2-årig

Hej Helen.

Min dejlige pige på knap 2,5 år har fundet sit skrig frem. Som du ved, så er hun lige blevet storesøster for 1 md siden, og det var startet før, men nu er det eskalereret.

Hun skriger ved to lejligheder: når noget tages fra hende af andre børn (hun går i vuggestue og jeg kan egentlig godt forstå dette skrig, for selvom vi egentlig har forsøgt at lære hende at sige tingene ligeså stille fx "stop, du må ikke låne min bog", så virker det jo ikke overfor jævnaldrende børn, hvis hun vil gøre opmærksom på sin mening/ret). Men det får legene til at "køre op", og de andre børn græder eller skriger tilbage. Hun leger en del med drenge, som skubber, bider og den slags og det gør hun aldrig, så kan på en måde godt forstå, at hun må"svare igen". Kan jeg hjælpe hende med at mestre det anderledes? Jeg og de andre mødre er selvfølgelig med til at "glatte ud", så det ikk bliver okay at hverken skubbe eller skrige af den anden og hjælper dem med at dele osv, men altså...

Den anden lejlighed er måske ligeså forståelig, men mere unødvendig. Hun skriger nemlig også spontant ...

Annonce

... herhjemme. Ikke hysterisk, ked af det eller med gråd, nærmere som en lyd/leg eller for at få en reaktion fra os. Hun skriger oftest, når lillesøster er i nærheden og helst helt ind i øret på hende "jeg skriger til lillesøster, mor", siger hun frejdigt. Hvad gør vi? Det er jo helt sikkert en reaktion og sikkert for at få vores opmærksomhed, og egentlig er hun derudover en virkelig kærlig søster, som aer, kysser, krammer osv og så ud af det blå en masse skrigeri. Vi har prøvet lidt forskelligt; sagt "stop, nu er det slut med at skrige"(både på den pædagogiske måde -og også et par gange knap så pædagogisk :(), "lillesøster kan vist ikke lide, når du skriger", "prøv at skrige som en lille mus i stedet, det er bedre", "du kan godt nok skrige højt" og lign. På det sidste har jeg mere ignoreret det og altså ikke reageret på det, men i stedet snakket videre og fx afledt hende. Det virker lidt bedre, men hun gør det stadig x flere dagligt.

Kan godt se, hvad det handler om (opmærksom, test af vores reaktion og vores kærlighed, måske også afmagt), men hvad gør vi ved det?

Venlig hilsen
mor til to

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene