Brev:
Skrigende 2-årig
4. august 2017
Alder:
2 år, 4 mdr.
Skrigende 2-årig
Hej Helen.
Min dejlige pige på knap 2,5 år har fundet sit skrig frem. Som du ved, så er hun lige blevet storesøster for 1 md siden, og det var startet før, men nu er det eskalereret.
Hun skriger ved to lejligheder: når noget tages fra hende af andre børn (hun går i vuggestue og jeg kan egentlig godt forstå dette skrig, for selvom vi egentlig har forsøgt at lære hende at sige tingene ligeså stille fx "stop, du må ikke låne min bog", så virker det jo ikke overfor jævnaldrende børn, hvis hun vil gøre opmærksom på sin mening/ret). Men det får legene til at "køre op", og de andre børn græder eller skriger tilbage. Hun leger en del med drenge, som skubber, bider og den slags og det gør hun aldrig, så kan på en måde godt forstå, at hun må"svare igen". Kan jeg hjælpe hende med at mestre det anderledes? Jeg og de andre mødre er selvfølgelig med til at "glatte ud", så det ikk bliver okay at hverken skubbe eller skrige af den anden og hjælper dem med at dele osv, men altså...
Den anden lejlighed er måske ligeså forståelig, men mere unødvendig. Hun skriger nemlig også spontant herhjemme. Ikke hysterisk, ked af det eller med gråd, nærmere som en lyd/leg eller for at få en reaktion fra os. Hun skriger oftest, når lillesøster er i nærheden og helst helt ind i øret på hende "jeg skriger til lillesøster, mor", siger hun frejdigt. Hvad gør vi? Det er jo helt sikkert en reaktion og sikkert for at få vores opmærksomhed, og egentlig er hun derudover en virkelig kærlig søster, som aer, kysser, krammer osv og så ud af det blå en masse skrigeri. Vi har prøvet lidt forskelligt; sagt "stop, nu er det slut med at skrige"(både på den pædagogiske måde -og også et par gange knap så pædagogisk :(), "lillesøster kan vist ikke lide, når du skriger", "prøv at skrige som en lille mus i stedet, det er bedre", "du kan godt nok skrige højt" og lign. På det sidste har jeg mere ignoreret det og altså ikke reageret på det, men i stedet snakket videre og fx afledt hende. Det virker lidt bedre, men hun gør det stadig x flere dagligt.
Kan godt se, hvad det handler om (opmærksom, test af vores reaktion og vores kærlighed, måske også afmagt), men hvad gør vi ved det?
Venlig hilsen
mor til to