Storesøster er kommet i trodsalderen

29. maj 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Storesøster er kommet i trodsalderen

Hej Helen.

Tusinde tak for en fantastisk brevkasse, den har vi benyttet os meget af!

Vi er forælder til to helt igennem dejlige piger. E på 2,4 og A på 9 måneder.

E er en super begavet pige der meget tidligt kunne gå og tale og er idag langt fremme i.f.t sprog, og også rent motorisk. hun er god til at lege, har en livlig fantasi, og en vild go hukommelse og suger alt til sig. hun er dog også en meget følsom pige, som ikke kan rumme mange mennesker og lyde (både nye og høje), så vi har et par høreværn vi tager med når vi ved at det kan blive en udfordring. hun har har svært ved at slappe af. om aftenen tager det lang tid før hun falder i søvn og hun sover kun igennem i korte perioder. vi er lige startede med carmomila dråber for at se om det kunne have en beroligene effekt på hende, hun fungerede slet ikke i vuggestuen, hun ville ikke spise, sov meget når hun var der, og ænsede ikke når vi kom ind af døren. så da vi i sommers flyttede i hus valgte vi at hun skulle starte i dp 15 meter fra huset. og det er bare rigtig godt til hende! så vi har bestemt at hun skal i privat børnehave og skole når den tid kommer:)

3 uger efter vi flyttede blev hun store søster, så der er sket rigtig meget for hende. vi har helt fra start været opmærksomme på at give hende mor og far tid, hvor hun enden har en af os eller begge for sig selv. også i hverdagens små gøremål. og det har endelig gået okay (trods mangelensøvn). men nu er hun begyndt at reagere. og self. skal hun have lov til at reagere men vi er i tvivl om hvordan vi skal takle det?

Her kommer lige et par eksempler fra de sidste par dage og hvordan vi har taklet det, og vil meget gerne have lidt hjælp til hvordan vi bedst mulig hjælper hende, for hun har det bestemt ikke let.

1 kom op til mig ) E blev ked af hun ikke måtte komme med sin far på lossepladsen, hun var helt utrøstelig og men første ...

Annonce

... reaktion var "ej stop nu" men kunne godt se af hun var helt færdig så tog hende op til mig og talte om hvorfor hun ikke kunne komme med. hun var stadig meget ked og ville op i viklen og der faldt hun til ro.

2 trusler ) E var med far i svømmehal, og de hyggede sig. men da de skulle til at på ville hun have legetæjet med. far forklarede at det skulle blive der, for eller havde de andre børn jo ikke noget at lege med. hun blev meget sur skreg og slog, så far sagde hvis du ikke stopper går vi op.

3 pause stolen) E hopper i sofaen, vi siger der må du ikke, for du kan falde ned og slå dig. hun bliver ved og vi gentager og flytter hende væk fra sofaen. hun griner og løber hen til sofaen og hopper igen. vi tager hende ud på en stol i køkkenet, fortæller hvorfor hun skal sidde der og sætter en alarm til 2-3 minutter(hun er aldrig alene i rummet), der efter er alt fint igen, altså vi er ikke sure.

4 nu er det slut) denne metode er jeg bestemt ikke stolt over at have brugt men jeg er magtes løs og jeg ved godt at hun bare har det super svært(mor).
E sidder ved mor og vil ned, da hun kommer ned siger hun, mor jeg går lige hen og slår A, mor, nej det må du ikke det gør ondt påhende og så bliver hun ked af det. E går hen til a og slår hende, mor tager fat i E og siger det gør du ikke med MEGEt hår stemme E græder og mor får dårlig samvittighed.

Når hun bider slår eller sparker lille søster siger jeg hårdt til hende at hun skal stoppe, nogle gange græder hun, andre gange griner i afmagt og så er der de gange hvor hun griner rigtig.

Vi ved hun søger grænser og det får hun også, men hvis vi vælger vores kampe. især hvis vi kan se at det er vigtigt for hende f.eks. at finde en gaffel.

Så hvordan kan vi bedst hjælpe vores datter med at komme igennemdenne svære tid?

Og har du nogle indput til hvordan vi i hele taget kan hjælpe hende.

Med venlig hilsen
Mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder