Dreng på 5 år hører ikke efter

27. maj 2017

Kategori:
Alder:
5 år

Dreng på 5 år hører ikke efter

Kære Helen

Jeg har brug for et godt råd. Det er ang. vores store dreng, som nu er blevet 5 år. Han blev storebror for 2 gang i februar måned, hvilket Han har tacklet rigtig flot, og Han er glad for lillesøster.

Han er en kvik dreng, altid været god til at snakke, og trives godt i sin børnehave hvor han leger godt med 3 drenge, men også nogle gange med pigerne. Pædagogerne i bh fortæller han er god til at lytte efter, leger godt og god til at hjælpe de andre børn, især de mindre efter han selv er blevet storebror.

Hvad er så problemet? Jeg har store problemer med at få ham til at lytte efter hvad jeg siger. Han har altid haft mest respekt for sin far, og er bedre til at hører efter ham. Min mand er nok også bedre til at sætte grænser for ham.

Jeg må indrømme at jeg har ikke været for god til at sætte grænser, være konsekvent og have tydelige regler, og nogle gange bliver jeg også usikker på hvordan jeg skal reagere, når han ikke hører efter.

Men der er ting, som jeg efterhånden er dødtræt af. Det er trættende jeg ofte skal sige tingene mange gange, eller rejse mig op og blive sur og hæve stemmen, inden han gør hvad jeg beder om, eks gå i bad efter aftensmad, tage tøj på, rydde op, tørre sig efter bad mv. Han er en dreng der godt kan lide at pjatte og lave sjov. Men det er som om det kammer over. Så fjoller han bare rundt og griner højlydt/råber eller fjoller med lillebror, i stedet for at gøre det man beder om. Ofte skal jeg blive vred og råbe af ham. Så griner han bare af mig og svarer igen, eller ruller øjne af mig. Han har ingen respekt for mig.

Jeg er så træt af det evindelige fjolleri. Selvfølgelig skal der også være plads til sjov, men han forstår ligesom ikke at stoppe igen, han bliver bare mere højrøstet eller begynde at tale grimt (prut og tis og numse snak, synes han er ...

Annonce

... meget sjovt, men vi gider ikke høre på det). Forsøger jeg at ignorere ham, bliver han bare ved til han får en reaktion.

Når tingene bliver for meget, bliver han af og til sendt på værelset, men det er han ligeglad med.

Han er en fantasifuld dreng der ofte finder på mange historier (kan godt skelne fantasi fra virkelighed). Ofte når vi eller f.eks bedsteforældre spørger af interesse om hvad han eks leger i bh, så finder han på en eller anden fantasihistorie og griner. Nogle gange er det som om alt bare skal være fjollet og grines af. Jeg synes det er irriterende. Specielt når bedsteforældrene gerne vil snakke med ham, og så han bare vil "spille" klovn.

Jeg synes min mand og jeg er enige om opdragelse, men hvordan får jeg min dreng til at respektere mig og det jeg siger? Jeg kan sige stop til ham (eks han driller lillebror) og så griner han bare af mig og kalder mig dame med bryster, og så er jeg lige ved at eksplodere. Nogle gange må min mand komme mig til undsætning, for at få ham til at lytte efter.

Jeg henter som regel børn om eftermiddagen, så der kan være 1 time til halvanden hvor jeg er alene med alle tre børn, og min mand er udenlands med sit arb ca 1 gang i måneden, hvor jeg så er selv med børnene hele dagen. Det er hårdt når vi også har lillebror på 2 år og lillesøster på snart 4 mdr. Min mand er god til at tage vores store dreng med på eks. Fisketur, her får han jo opmærksomhed og føler sig som en stor dreng. De hygger sig. Jeg har ikke helt mulighed for rigtig at lave noget med ham alene, da jeg stadig ammer lillesøster, og som tingene er nu, har jeg faktisk heller ikke rigtig lyst.

Jeg frygter bare at det kun vil blive værre, hvis jeg/vi ikke får lært vores dreng at han også skal respektere sin mor, og at det hele ikke bare skal gå op i hat og briller.

Hilsen en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor