Brev:
Slut med Sut - 3 år, 9 mdr.
24. maj 2017
Alder:
3 år, 9 mdr.
Slut med Sut - 3 år, 9 mdr.
Hej Helen.
Jeg har brug for hjælp vedrørende sutten. Min dreng på snart 4 år bruger stadig sut, når han sover (han sover ikke mere middagslur). Jeg har ville afvænne den længe og reglen har længe været at det kun er ved søvn. Der har ikke været specielt mange problemer vedr. det. Men så blev han syg omkring påske og jeg begyndte at slække lidt på det, så nu har vi problemet.
Han begynder at spørge efter sutten ca. fra vi kommer hjem fra børnehaven. Jeg prøver at aflede ham med at foreslå ham at sidde og læse en bog - og på den måde at slappe af. Når det ikke virker mere - som i dag - så bliver han hysterisk. I dag var ekstremt slemt. Det står på i ca ½ time og jeg prøver at trøste ham, så meget som han vil lade mig gøre og ellers blot at være der og snakke lidt med ham. Jeg lader ham være i det, men i dag da det blev ret slemt (ikke rigtigt oplevet før) så prøvede jeg at se om, jeg kunne stoppe ham ved at sige stop. Det hjalp ikke. Jeg er på ingen måde sur på ham, når det står på og han slår ikke eller lignende, han skriger bare at han vil have sin sut.
Han står allerede op omkring kl. 5 i øjeblikket og er en meget aktiv dreng, så det er også altid en træt dreng jeg får hjem (han er kun i børnehave i 6-7 timer, da jeg er på barsel). Så han er træt og det siger han også - siger samtidig med at han vil have sutten, at han vil sove. I dag sov han 18.30. Kort tid efter han fik sin sut :-)
Så nu er mit spørgsmål hvordan jeg skal vænne ham af med sutten og om, jeg overhovedet gør det rette pt. Han har nogle problemer med sprog og udtale og jeg tænker at sutten nok ikke hjælper på det + det faktum at han snart er 4 år.
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Laila